وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

وظایف کارشناس تولید محتوا چیست؟

کافی است سری به تیم‌های دیجیتال مارکتینگ بزنید تا القاب مختلف اعضای این گروه‌ها آشنا شوید. مدیر پروژه، دیجیتال مارکتر، کارشناس محتوا، مدیر محتوا، نویسنده و … عضوهایی از این تیم‌ها هستند که هر کدام وظیفه‌ خاصی را به عهده داشته و کیفیت کارشان، روی خروجی نهایی آن برند موثر است. در این مطلب می‌خواهیم از دید کارشناسان تولید محتوا به دنیای دیجیتال مارکتینگ نگاه کنیم و وظایف و مهارت‌هایشان را با هم بررسی کنیم.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

ایجاد و مدیریت محتواها درون سایت، شبکه‌های مجازی و دیگر پلتفرم‌ها، تعریفی دقیق و کلی از وظایف یک کارشناس تولید محتوا است. این محتواها می‌توانند در انواع مختلف متنی، صوتی، گرافیکی یا ویدئویی باشند که توسط این افراد تولید می‌شوند. به عبارتی کارشناس محتوا را می‌توانیم یک نویسنده، گوینده یا گرافیست نیز بدانیم که اثری را خلق کرده و در فضاهای مختلف منتشر می‌کند.

وظایف یک کارشناس محتوا چیست؟

وظایف یک کارشناس محتوا چیست؟

یک کارشناس محتوا تنها وظیفه ایجاد محتوا را به عهده ندارد. او باید در میان منابع مختلف بگردد و بر اساس یک استراتژی مشخص به صورت کاملا منظم و برنامه‌ریزی شده، محتواها را تولید کند. در اینجا می‌خواهیم به وظایفی که یک کارشناس محتوا به عهده دارد اشاره کنیم:

  • ارزیابی برند و مقایسه آن با رقبا: تحلیل یک برند اولین کاری است که کارشناسان محتوا باید انجام دهند. این افراد معمولا به سراغ نقاط قوت و ضعف برندی که با آن کار می‌کنند، رفته و آنها را با دیگر رقبا مقایسه می‌کنند. در نهایت نیز نتایجی که دریافت کرده‌اند را برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • ایده‌پردازی: دومین وظیفه یک کارشناس تقویت قوه ایده‌پردازی است. او باید خلاقیت بالایی را برای تولید محتواهای مورد نظر یک کسب و کار داشته باشد و در نهایت چیزی را خلق کند که هم از نظر خودش و هم از نظر کاربران جذاب باشد.
  • نوشتن محتوای یونیک: تولید محتوای یونیک، مهم‌ترین وظیفه یک کارشناس محتواست. او باید بر اساس آنچه که در ذهن خود دارد، محتواها را تولید کند. در غیر اینصورت گوگل آن را تشخیص خواهد داد.
  • مدیریت محتوا: وظیفه دیگر یک کارشناس مدیریت پروژه‌ای است که قبول کرده و باید آن را به درستی و مطابق با نظمی که کارفرما تعیین کرده، پیش ببرد.
  • ارتباط مداوم با اعضای تیم: یک کارشناس محتوا باید به خوبی با سایر اعضای تیم ارتباط برقرار کند و با دریافت زمان‌های مهم به دنبال ایجاد محتواهایی با موضوعاتی مرتبط با جستجوی کاربران، برای رشد کسب و کار باشد.
  • جستجوی حرفه‌ای: وظیفه اصلی دیگر یک کارشناس محتوا، جستجوی حرفه‌ای برای موضوعی است که باید محتوا را برای آن تولید کند. فرقی نمی‌کند که این محتوا به صورت متنی، ویدئویی یا پادکست باشد. در هر صورت باید تمام تلاش خود را بکند تا بیشترین اطلاعات را در زمینه موضوع مورد نظرش پیدا کند.
  • طراحی جلوه‌های ویژه: کارشناسان محتوا بهتر است توانایی خود را در طراحی و ایجاد جلوه‌های ویژه نیز بالا ببرند. اینکار باعث ارتقای محتوای آنها خواهد شد. البته یک کارشناس محتوای گرافیکی باید تحصیلات آکادمیک در این زمینه داشته باشد.
  • ویرایش: گاهی وظیفه ویراستاری یک متن، ویرایش ویدئو یا ادیت تصاویر نیز به عهده کارشناس محتوا خواهد بود. بنابراین باید تجربه خود را در این زمینه نیز بالا ببرد.
  • سئوی محتوا: کارشناس محتوا باید در مورد مبانی سئو نیز اطلاعات کافی را به دست آورد. سئو باعث بهتر دیده شدن یک محتوا در بستر وب خواهد شد.
  • رعایت الگوریتم‌های مهم و ارتقای محتوا: ارتقای محتواهای تولیدی یکی دیگر از وظایف کارشناسان محتواست. باید لینک‌دهی، CTA و دیگر موارد را در محتوای خود قرار دهد.
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا: یک کارشناس محتوا باید با سیستم‌های مدیریت محتوا نیز آشنا باشد. وردپرس ساده‌ترین پیشخوان است که امکان انتشار، ویرایش، اضافه کردن محصول، سئوی محتوا و … را به کارشناس محتوا می‌دهد.

شما هم یک کارشناس محتوا شوید...

شما هم یک کارشناس محتوا شوید…

اکنون با وظایفی که یک کارشناس محتوا دارد آشنا شدیم. اما آیا هر فردی با هر میزان از تحصیلات آکادمیک و تجربه می‌تواند، یک کارشناس محتوا شود؟ مسلما همچنین چیزی امکان‌پذیر نیست. این شغل نیز مانند هر حرفه دیگری نیازمند آموزش است:

1.      آموزش

کارشناس محتوا یک شغل با چند بازوی مختلف است، بنابراین نمی‌توانیم یک کلاس آموزشی خاص را برای آن در نظر بگیریم. آموزش‌های بازاریابی، روابط عمومی، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی، خبرنگاری، نویسندگی، تقویت زبان انگلیسی و … همگی جزو اولین قدم‌هایی هستند که یک کارشناس محتوا باید بردارد. به علاوه مطالعه آزاد نیز برای کارشناس محتوا نوعی از آموزش است که به بهتر شدن جمله‌بندی‌های او کمک می‌کند. اگر شما هم این مهارت‌ها را دارید می‌توانید یکی از اعضای تیم وین کانتنت شوید.

2.      مشخص کردن یک زمینه اولیه

برای آنکه یک کارشناس محتوا شوید بهتر است زمینه خاصی را در ابتدا برای خود مشخص کنید. به عنوان مثال در زمینه نوشتن موضوعات آرایشی و بهداشتی تخصص خود را بالا برده و اطلاعاتتان را کامل کنید. سپس به مرور زمینه‌های دیگر را نیز به فعالیت خود اضافه کنید.

3.      تقویت مهارت‌های مختلف

برای آنکه بتوانید یک کارشناس محتوا شوید باید مهارت‌هایی را در خود تقویت کنید. توانایی سرچ و تحقیق، تسلط به زبان انگلیسی، توانایی نگارش متن بدن غلط املایی و نگارشی، تسلط به محیط Office، توانایی کار با ابزارهای ترجمه، آشنایی با اصول و مقدمات سئو از مهمترین مهارت‌هایی است که باید بلد باشید.

4.      استقبال از چالش‌های جدید

در شغل کارشناس محتوا، هیچ مسیر ثابت و یکنواختی وجود ندارد. باید از چالش‌های جدید استقبال کنید و در تمام این مراحل مهارت‌های ارزشمندی را برای خود جمع کنید.

5.      حضور در فضای آنلاین

اغلب افرادی که به دنبال کارشناسان محتوا می‌گردند، در بستر وب فعالند. ایجاد ارتباطات قوی در این فضا، فرصتی مناسب را برای آشنا شدن آنها با شما ایجاد خواهد کرد. نمونه کارهای خود را در فضاهای مجازی خود در معرض نمایش بگذارید.

6.      به روز بودن

در نهایت نیز اگر می‌خواهید یک کارشناس موفق باشید باید خود را به روز نگه دارید. بستر وب همیشه در حال پیشرفت و آپدیت شدن است. باید در این فضا خود را به روز نگه دارید، در غیر اینصورت به میزان زیادی از رقبایتان دور خواهید ماند.

کارشناسان محتوای وین کانتنت

کارشناسان محتوای وین کانتنت

در تمام دنیا، کسب و کارهای معروف و بزرگ به دنبال پیدا کردن افرادی به عنوان کارشناسان محتوا هستند. این موضوع اهمیت تولید محتوا را بیشتر از قبل مشخص می‌کند. محتوای یک سایت یکی از راه‌های رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل و موفق شدن در رقابت سختی است که این روزها در بستر وب شاهد آن هستیم.

در تیم وین کانتنت کارشناسان محتوای باتجربه‌ای دور هم جمع شده اند و دقیقا مطابق با نیاز شما و استانداردهای جهانی اقدام به تولید محتواهای مفید و ارزشمند می‌کنند. با سپردن کار محتوای خود به این تیم دیگر نگرانی بابت این بخش از کسب و کار خود نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *