هزینه تولید محتوا متنی برای سایت چقدر است؟

هزینه تولید محتوا متنی

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که برای سئوی سایت خود باید بردارید، تولید محتوای متنی است چرا که کاربران از طریق یافتن محتواهای شما در موتورهای جستجو است که می‌توانند با سایت و کسب‌وکار شما آشنا شوند. مطمئنا یکی از اولین دغدغه‌های شما در این زمینه، هزینه تولید محتوا متنی برای سایت است. این هزینه، چطور محاسبه می‌شود و چه عواملی در آن دخیل هستند؟

در این مقاله، تلاش می‌کنیم به این سوالات پاسخ دهیم. بنابراین چه یک تولیدکننده‌ي محتوا هستید و یا قصد ورود به این زمینه را دارید و چه قصد دارید برای سایت خود محتوا تولید کنید، مطالعه این مقاله می‌تواند دید درستی درباره‌ي درآمد یا هزینه‌هایتان به شما بدهد.

مدل های همکاری در زمینه تولید محتوا

به‌طورکلی، تولید محتوا متنی برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی، یکی از محبوب‌ترین مشاغل فریلنسری دنیاست. به این معنی که متخصصین این حوزه با شرکت‌های مختلف به‌صورت دورکاری یا پروژه‌ای کار می‌کنند. این افراد معمولا هزینه‌های خود را به ازای تعداد کلمه یا حجم پروژه اعلام کرده و دریافت می‌کنند. برای این منظور، لازم است که قراردادی شفاف با ذکر مبلغ توافقی بین طرفین؛ یعنی شرکت سفارش‌دهنده محتوا و محتوانویس؛ امضا شود.

بااین‌حال، شرکت‌های بزرگ‌تر یا تخصصی‌تری نیز هستند که افرادی را در پست کارشناس تولید محتوا استخدام می‌کنند. این افراد در طول روز، مانند یک کارمند معمولی در اختیار شرکت خود بوده و به کار تولید محتوا مشغول هستند. هزینه تولید محتوا متنی برای سایت در این شرکت‌ها معمولا به‌صورت حقوق ثابت تعیین می‌شود. این افراد معمولا بیشتر از فریلنسرها با بخش‌های دیگر شرکت مانند بازاریابی، تبلیغات، سئو و غیره در تماس بوده و باید محتواهای منحصربه‌فردتری تولید کنند.

عوامل موثر بر هزینه تولید محتوا متنی برای سایت

هزینه تولید محتوای متنی چقدر است

امروزه، بیشتر شرکت‌ها، تولید محتوا برای سایت خود را به متخصصین یا تیم‌های تولید محتوا و سئو، برون‌سپاری می‌کنند. در این مدل، هزینه‌ي تولید محتوا به‌صورت کلمه‌ای یا پروژه‌ای تعیین می‌شود. عوامل متعددی در تعیین این هزینه موثر هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

میزان تخصصی بودن محتوا

هرچه محتوای درخواستی شما تخصصی‌تر باشد، هزینه‌ي تولید محتوای آن نیز بالاتر است. بسیاری از افراد هستند که در رشته‌ی تخصصی و تحصیلی‌شان به کار تولید محتوا مشغول هستند. قطعا کیفیت محتوای آن‌ها از نظر آمار و اطلاعات درست، بهتر از فردی است که در آن زمینه، دانش قبلی ندارد.

به‌عنوان کارفرما درصورتی‌که محتوای درخواستی‌تان تخصصی است؛ حتما در آگهی استخدامی خود، رشته تحصیلی یا تجربه موردنیازتان را نیز ذکر کنید. همچنین می‌توانید با تیم‌های تولید محتوایی قرارداد ببندید که از افرادی با تخصص‌های مختلف تشکیل شده‌اند. به‌عنوان تولیدکننده‌ي محتوا نیز تلاش کنید در یک یا دو زمینه، اطلاعات خود را به‌اندازه‌ي یک متخصص بالا ببرید. در این صورت، قطعا می‌توانید دستمزد بیشتری دریافت کنید.

زبان محتوا

مسلم است که در کشور ما بیشتر محتواهای موردنیاز سایت‌ها فارسی هستند؛ اما زبان انگلیسی نیز از اهمیت بسیار زیادی در رتبه سئو و دریافت ترافیک برخوردار است. تولید محتوا به انگلیسی یکی از پردرآمدترین مشاغل دنیا در زمینه‌ي نویسندگی است و پلتفرم‌های متعددی نیز برای آن وجود دارد که Fiverr، Medium و Upwork نمونه‌هایی از آن‌ها هستند.

به‌طورکلی، هزینه تولید محتوا متنی برای سایت به زبانی غیر از فارسی، قطعا بیشتر است. این هزینه، گاه تا سه برابر حداکثر دستمزد عرف برای تولید محتوای فارسی افزایش می‌یابد.

هرچه نویسنده به زبان موردنظر شما مسلط‌تر باشد، احتمالا قیمت بالاتری نیز به شما اعلام می‌کند. همچنین، هزینه‌ي تولید محتوا به زبان‌های خاص‌تر غیر انگلیسی نیز معمولا بیشتر است.

به‌غیراز مسئله دشواری نوشتن به یک زبان دیگر، تولید محتوای منحصربه‌فرد به زبان انگلیسی دشوارتر است. در زبان فارسی به کمک ترجمه، کمی خلاقیت و استفاده از عناصر منحصربه‌فردکننده محتوا، می‌توان محتوای قابل‌قبول و باکیفیتی تولید کرد. این در حالی است که در تولید محتوا به انگلیسی، ابزار ترجمه تقریبا از شما گرفته می‌شود. در حقیقت، نوشتن به این زبان با هدف دریافت رتبه از موتورهای جستجو، نیازمند داشتن دانش کافی از موضوع است. در غیر این صورت، احتمال اینکه با جریمه‌هایی مربوط به کپی‌رایت از سوی گوگل مواجه شوید زیاد است. همه‌ي این موارد، توجیه‌کننده‌ي افزایش هزینه تولید محتوا متنی برای سایت به زبان‌های دیگر هستند.

تعداد کلمات

کارشناسان و تیم‌های تولید محتوا، طبق عرف و به‌منظور رقابت با یکدیگر، با افزایش حجم پروژه، کمی قیمت خود را کاهش می‌دهند. با نگاهی به فرمول‌های محاسبه‌ی هزینه تولید محتوا در سایت‌های ارائه‌دهنده‌ي این خدمات، می‌توانید متوجه این موضوع بشوید.

اما نکته‌ی مهم دیگر این است که تعداد کلمات زیاد به ازای هر مقاله، گاهی می‌تواند باعث افزایش قیمت شود. درواقع، این موضوع به درجه‌ی سختی جستجو برای موضوع، وجود منابع برای آن و موارد این‌چنینی بازمی‌گردد. از سوی دیگر، سئومحور کردن یک محتوای طولانی ازنظر حجم کلمات کلیدی و پراکندگی آن‌ها، تعداد کلمات کلیدی فرعی، تصاویر بیشتر، هدینگ‌گذاری و دیگر موارد، معمولا دشوارتر از یک محتوای کوتاه است. به همین دلیل، هزینه تولید محتوا متنی برای سایت هایی که نیازمند محتواهای بلند هستند، ممکن است افزایش یابد.

کیفیت مطلب

واقعیت این است که تولید محتوا، رشته‌ای است که حتی بسیاری از افرادی که کمترین دانشی نیز درباره سئو، اصول نگارشی و منطق نوشتار ندارند، وارد آن شده‌اند. این افراد، طبیعتا قیمت ارزان‌تری به سایت‌ها پیشنهاد می‌دهند. در مقابل، افراد باتجربه و آگاه به موارد فنی سئو و الگوریتم‌های گوگل قطعا با ضمانت بیشتر، دستمزد بالاتری نیز از سایت‌ها دریافت می‌کنند.

دیگر عوامل موثر در قیمت تولید محتوا

جدای از فاکتورهای اصلی، مواردی نیز هستند که ممکن است توسط کارفرما مطرح شوند و هریک به هزینه تولید محتوا متنی برای سایت بیفزایند. مهم‌ترین این عوامل عبارت‌اند از:

  • تعداد عکس‌های درخواستی (در حال حاضر، عرف این است که به ازای هر ۳۰۰ الی ۴۰۰ کلمه، یک عکس مرتبط و باکیفیت در محتوا قرار بگیرد).
  • بارگذاری محتوا. در صورت لزوم بارگذاری محتوا و دشواری و زمان موردنیاز برای آن؛ مبلغی جداگانه در نظر گرفته می‌شود.
  • تعیین کلمات کلیدی بلند یا فرعی. این موارد بر عهده مسئول سئوی سایت است و درصورتی‌که به تولیدکننده‌ي محتوا واگذار شود، هزینه جداگانه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود.

کیفیت را فدای کاهش هزینه نکنید!

هزینه تولید محتوا

تولید محتوا متنی، اصلی‌ترین کاری است که باید در جهت سئوی داخلی سایت خود انجام دهید. این کار را باید با توجه به موضوع و زمینه‌ي کاری سایت خود و با همکاری با متخصصین این حوزه پیش ببرید. در این خصوص ابتدا لازم است که نوع همکاری‌تان را با کارشناس تولید محتوا اعم از پروژه‌ای یا استخدامی مشخص کنید.

هزینه تولید محتوا متنی برای سایت به عوامل متعددی مانند میزان تخصصی بودن موضوعات، زبان محتوا، حجم پروژه و کیفیت موردنظر بستگی دارد. توصیه می‌شود تولید محتوای متنی سایت خود را به افراد باتجربه و آشنا به الگوریتم‌های جستجوی گوگل و اصول کپی‌رایتینگ سپرده و کیفیت را بر هزینه ارجح بدانید.