نکات بازاریابی محتوا که باید بدانید!

بازاریابی محتوایی همیشه و به طور ۱۰۰ درصد به رشد کسب و کارها کمک نمی‌کند. گاهی این روش به دلیل عدم رعایت نکات مهم در آن باعث می‌شود تا کسب و کار رشد معکوسی را داشته و به دنبال آن دیگر خبری از فروش بالای محصولات یا خدمات در آن نباشد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی نکاتی بپردازیم که به عنوان اصولی برای بازاریابی محتوایی شناخته می‌شوند و رعایت آنهاست که باعث می‌شود یک کسب و کار در این فرایند موفق باشد.

نکاتی مهم برای بازاریابی محتوایی موفق

نکاتی که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم، بر اساس نظر دیجیتال مارکترهای مطرح در دنیا عنوان شده است:

درک مخاطبان

اولین نکته در بازاریابی محتوایی شناخت مخاطبان است. باید درک درستی را از آنها داشته باشید تا در نهایت بتوانید با در نظر گرفتن سلیقه‌شان، محتوایی را تولید کنید که بیشترین مخاطبان را به سمت خود جذب کند. سن، جنسیت، تحصیلات، میزان درآمد، محل سکونت و طبقه اجتماعی از جمله فاکتورهای مهم برای شناخت مخاطبان هستند. باید در نظر بگیرید که مشتری به دنبال چه چیزی است و آیا محصول یا خدمات شما می‌تواند پاسخگوی نیازهایش باشد؟

برای شناخت مخاطبان خود مسیرهای زیادی پیش رویتان است. می‌توانید از نظرات کاربران در سایت‌های رقیب، نتایج جستجوی کاربران و یا ارائه پرسشنامه‌های آنلاین استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلید مهم

تحقیق، بخشی جدا نشدنی از بازاریابی محتواست و باید در داخل محتوا نیز از آن استفاده شود. باید کلمات کلیدی پر کاربرد را جتسجو کنید و لیستی از عبارات مهم در مورد خدمات برندتان در نظر بگیرید. هرچه تنوع این لیست بیشتر باشد، ارزشمندتر است. می‌توانید هم خانواده‌های کلمات کلیدی اصلی را هم در لیست خود قرار دهید. روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلید مهم

شناخت محتوا

نکته بعدی در بازاریابی محتوایی شناسایی خود محتواست. اینکار تنها از طریق افراد با تجربه قابل انجام است. باید ببینید که مخاطبان شما به دنبال چه چیزی در محتوا هستند و سپس بر اساس آن محتوا را تولید و منتشر کنید.

محل انتشار

یکی از عواملی که در موفقیت بازاریابی محتوایی موثر است، مکانی است که شما محتوای خود را در آن منتشر می‌کنید. باید با توجه به نوع محتوا، پلتفرمی مناسب را انتخاب کنید. شبکه‌های مجازی و سایت بهترین فضا برای شما خواهند بود. انتخاب مکان مناسب کاملا بستگی به نوع کسب و کار شما و سلیقه مشتریانتان دارد.

تداوم در تولید محتوا

زمانیکه بازاریابی محتوایی را وارد کسب و کار خود می‌کنید باید به صورت منظم و با زمان‌بندی درست آن را انجام دهید. تنها از این طریق مخاطبان خود را درگیر خواهید کرد. نباید روند کندی را در نظر بگیرید، چرا که مخاطب دیگر تمایلی برای ادامه نخواهد داشت.

آنالیز و بررسی نتایج

نکته بعدی برای موفقیت در بازاریابی محتوایی آنالیز تمامی فعالیت‌های شماست. مطمئنا بدون پیگری نمی‌توانید بازاریابی خود را رها کنید. اینکار باید کاملا منظم و به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام شود. نرخ کلیک، میزان مشاهده، کامنت‌ها و تعداد مشتریان را بررسی کنید تا بتوانید با تحلیل داده‌ها بهترین نتیجه را بگیرید.

همچنین با تشکیل جلسات منظم ارزیابی خود را با دیگر اعضای تیم خود در میان بگذارید و بر اساس آن نقاط مثبت را تقویت و نقاط منفی را برطرف کنید.

آنالیز و بررسی نتایج

استفاده از فرمت‌های مختلف محتوا

قبل از شروع بازاریابی محتوا در مورد فرمت محتوا تصمیم‌گیری کنید. در نظر بگیرید که کدام شکل از محتوا برای مخاطبانتان جذابتر خواهد بود؟ برای پیدا کردن این موضوع باید فرمت‌های مختلف را امتحان کنید تا در نهایت بتوانید یک گزینه مناسب را برای خود در نظر بگیرید.

انتخاب ساختمان محتوا بر اساس محصول یا خدماتی خاص

برای آنکه بتوانید یک محتوای مناسب را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید، باید به خدمات یا محصولات خود توجه کنید. به عنوان مثال در محتوای مربوط به محصولات دیجیتال استفاده از جدول انتخاب بهتری است یا در محتوای لباس تصاویر نقش بهتری را دارند.

کمک گرفتن از افراد با تجربه

یادتان باشد که هم بازاریابی محتوایی و هم نوشتن و تولید آنها تنها از عهده یک نفر بر نمی‌آید. هر کس باید بر اساس تجربه خود بخشی از کار را به عهده بگیرد. بهتر است یک تیم را برای این روش بازاریابی انتخاب کنید. همچنین سعی کنید، تولید محتوا را به دست افرادی بسپارید که به اندازه کافی در این زمینه تجربه دارند. امروزه تیم‌های تولید محتوای زیادی در فضای وب مشغول به فعالیت هستند که سرومارکتینگ نیز یکی از آنهاست.

رعایت اصول تولید محتوا

برای آنکه بتوانید در بازاریابی محتوایی موفق شوید، باید اصول تولید محتوا را نیز در نظر بگیرید. هر کاری در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تکنیک‌های خاص خود را دارد. برای تولید محتوا باید جدیدترین و بهینه‌ترین شکل ممکن را به کار بگیرید و مسیری را بروید که کاربر با مشاهده یا مطالعه محتوا دچار یاس و ناامیدی نشده و به آنچه که می‌خواهد برسد.

صبر برای کسب نتیجه

در بازاریابی محتوایی باید صبور باشید. انتظار نداشته باشید که در همان اولین ماه شروع بازاریابی، نتیجه کار را ببینید. تداوم و استمرار در تولید محتوا یکی از نکات کلیدی در موفقیت بازاریابی محتوایی است.

صبر برای کسب نتیجه در تولید محتوا

زیاده روی ممنوع!

در بازاریابی محتوایی باید یک تقویم برای انتشار محتواهایتان در نظر بگیرید. زیاده‌روی در این کار مشکلات جدی را برای سایت شما به همراه نخواهد داشت اما سعی کنید تولید محتوا را به صورت پیوسته انجام دهید و هیجانی به تولید محتوا نپردازید. باید همیشه یک میزان مشخص را در این پروسه برای خود در نظر بگیرید و بر طبق آن پیش بروید.

سفارش محتوا به تیم‌های معتبر…

برای آنکه بتوانید پیشرفت خود را در بازاریابی محتوایی بینید، می‌توانید بخشی از کار را به تیم‌هایی بسپارید که در این زمینه فعال هستند. در سرومارکتینگ این امکان وجود دارد. گروهی از بهترین نویسندگان و مدیران باتجربه و کاربلد در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که می‌توانند با دیدی باز نسبت به آنچه که شما نیاز دارید، بهترین گزینه‌ها را در اختیارتان قرار دهند. در نهایت نیز با ارائه یک برنامه مشخص، محتواهایی با رعایت اصول سئو و تاثیرگذاری بالا را در اختیار شما قرار دهند. به نظر شما چه نکته دیگری در بازاریابی محتوایی وجود دارد؟ آیا تنها توجه به همین نکات ساده می‌تواند دلیل اصلی موفقیت کسب و کارهای مختلف باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *