آموزش ساخت تقویم محتوایی + مرحله به مرحله

تقویم محتوایی یک برنامه مشخص برای شماست. برنامه‌ای که به شما اعلام می‌کند، در ماه پیش رویتان چه کارهایی را در چه روزهایی باید انجام دهید. همچنین اگر یک تیم محتوایی داشته باشید، این تقویم می‌تواند وظیفه هر کدام از اعضا را مشخص می‌کند. بنابراین ساخت تقویم محتوایی برای تمام محتوانویسان، روزنامه نگاران، ناشران، سئوکاران، وبمستران و … لازم و ضروری است. البته پایبندی به آن نیز به همان میزان، اهمیت دارد. در این مطلب آموزش ساخت تقویم محتوایی را به شما ارائه خواهیم کرد تا متوجه شوید که چطور یک تقویم محتوایی مناسب را برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

چگونه یک تقویم محتوایی را طراحی کنیم؟

چگونه یک تقویم محتوایی را طراحی کنیم

در مقالات قبلی به صورت کامل به این پرسش که تقویم محتوایی چیست پاسخ دادیم. اکنون زمان آن رسیده که آستین‌ها را بالا بزنیم و یک تقویم محتوایی برای کارهایمان ایجاد کنیم اما چگونه؟ در ابتدا باید تمام جوانب را برای ایجاد یک تقویم محتوایی در نظر بگیرید، سپس مراحل ایجاد تقویم محتوایی را برای آن طی کنید. با انجام مرحله به مرحله این گزینه‌ها در نهایت می‌توانید یک جدول کامل و مشخص برای انجام فعالیت‌های خود در هر کسب و کاری داشته باشید:

۱.     هدف خود را تعیین کنید…

بهتر است قبل از هر چیز هدف خود را تعیین کنید. باید اهداف بازاریابی که در ذهنتان است را در نظر بگیرد. این کار باعث می‌شود تا قدم‌های خود را محکم‌تر برداشته و در نتیجه بقیه مراحل مسیر خود را هموارتر کنید. از خودتان سوال کنید که کاربر از محتواهایی که در اختیارش قرار می‌دهید، چه چیزی دستگیرش خواهد شد؟ می‌توانید از موارد زیر به عنوان ایده هدف برای ایجاد تقویم محتوایی سایتتان استفاده کنید:

اهدافی که می‌توانید به عنوان ایده در ایجاد تقویم محتوای به کار رود

افزایش آگاهی به مخاطبان از برند

مسب اعتماد کاربران برای تبدیلشان به مشتریان همیشگی

ایجاد ارتباط مناسب با مخاطبان

افزایش فروش

تبدیل مشتریان بالقوه به وفادار

کاهش Bounce Rate یا نرخ پرش

ممکن است هدف اصلی شما از ایجاد تقویم محتوایی تنها یکی از موارد بالا باشد یا حتی ممکن است تمام آنها برایتان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در هر صورت این اولین پله برای ایجاد یک تقویم محتوایی در کسب و کار شما خواهد بود.

۲.     مخاطبانتان را بشناسید…

دومین پله در این فرایند، شناخت مخاطبان است. رده سنی آنها را شناسایی کنید، نوع محتوای مورد نیازشان را بشناسید، زمان حضورشان در فضای آنلاین را بررسی کنید و در نهایت از آن‌ها در تدوین تقویم محتوایی استفاده کنید.

۳.     ایده‌هایتان را روی کاغذ بیاورید…

مراحل ساخت تقویم محتوایی

اکنون نیازمند ایده‌هایی هستید تا بتوانید آنها را به موضوع تبدیل کنید. باید تمام آنها را درون یک کاغذ بنویسید. در این مرحله خود را محدود نکنید، هر موضوعی که احساس می‌کنید، برای مخاطبانتان ایده‌آل بوده و باعث جذب آن‌ها می‌شود را یادداشت کنید. البته این به معنی استفاده از همه این ایده‌ها نیست. شما تنها در حال تهیه یک لیست هستید که که از میان آن‌ها باید گزینه‌های مورد نظرتان را گلچین کنید. این موارد باید با توجه به نیاز کاربران شما باشد. برای آنکه بتوانید لیست خود را کاملتر کنید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تحقیق کلمات کلیدی: این کلمات یا عبارات، به شما نشان می‌دهند که کاربرانتان به دنبال چه چیزی هستند و میزان جستجوی هر کلمه توسط آن‌ها چقدر بوده است.
  • مراجعه به FORUMS یا انجمن‌ها: در این سایت‌ها افراد مختلف به طرح پرسش و پاسخ‌ها می‌پردازند و شما می‌توانید بفهمید که چه چیزهای ذهن آنها را مشغول می‌کند.
  • کمک گرفتن از مخاطبان: اگر کاربری وارد سایت یا شبکه‌های اجتماعی شما می‌شود، می‌توانید از مشکلات و سوالاتی که در ذهنش نهفته است، برای ایده پردازی استفاده کنید.
  • موضوعات ترند: موضوعات ترند را می‌توانید در سایت‌هایی مانند گوگل ترندز GOOGLE TRENDS پیدا کنید. به عنوان مثال در یک بازه زمانی کدام موضوع بیشتر توسط مردم جستجو می‌شود.

۴.     هسته اصلی را استخراج کنید…

اکنون بازار هدف و لیست ایده‌های خود را پیدا کرده‌اید. مطمئنا یک لیست بلند و طویل از تمام ایده‌ها در سرتان خواهد بود که همه آنها در تقویم محتوایی شما جای نخواهد گرفت. بنابراین نیاز است که تعدادی از آنها را فیلتر کنید. سعی کنید در ابتدا موضوعاتی را انتخاب کنید که بیشتر کاربران شما به دنبال آن هستند و در نتیجه سود بیشتری را برایتان دارند. البته بقیه موضوعات را حذف نکنید بلکه در یک مکانی امن برای آینده نگه دارید.

۵.     نوع تقویم خود را مشخص کنید…

فرض می‌کنیم که محتویات تقویم شما آماده شده است. اکنون باید آنها را در تقویم محتوایی خود بگنجانید. نوع محتوا می‌تواند در متن، عکس، ویدئو، اینفوگرافیک، نمودار، کتاب، معرفی محصول، وبینار و… خلاصه شود.

۶.     مسئولیت افراد تیم را مشخص کنید…

برای آنکه بتوانید تقویم محتوایی خود را کامل کنید، باید مسئولیت افراد تیم برای هر بخش را مشخص کنید. شما در تیم خود نیازمند چند نیرو هستید:

  • استراتژیست محتوا
  • نویسنده محتوا
  • ویراستار
  • متخصص سئو
  • گرافیست
  • مسئول شبکه‌های اجتماعی

۷.     یک ابزار را انتخاب کنید…

اکنون نوبت به پیاده سازی تمام مواردی می‌رسد که آماده کرده‌اید. ابزارهای مختلفی برای ساخت تقویم محتوایی وجود دارد که نمونه‌های آن را در اینجا به شما معرفی کرده‌ایم:

  • اکسل: ساده‌ترین ابزار برای تهیه تقویم محتوایی که اغلب مدیران محتوا از آن استفاده می‌کنند.
  • گوگل شیت: همانند اکسل است اما قابلیت استفاده آنلاین را نیز دارد.
  • گوگل کلندر: یک ابزار برای ساخت تقویم محتواست که دارای تقویم بوده و ریمایندر و … را نیز دارد.
  • ادیشن کلندر: این ابزار مخصوص وردپرس بوده و در پیشخوان قرار می‌گیرد. تقویمی ساده و مناسب که تمام پست‌های وبلاگتان را به شما نشان می‌دهد. بنابراین تغییرات لازم را می‌توانید در این تقویم ایجاد کنید.
  • StoryChief: یک تقویم محتوای همه جانبه که جدولی را به شما ارائه کرده و امکان برنامه ریزی را به شما می‌دهد. همچنین می‌تواند پست‌های شما را به صورت خودکار در کانال‌هایی که شما تعیین کرده‌اید، منتشر کند. علاوه بر این امکان تجزیه و تحلیل محتوایی که منتشر کرده‌اید را نیز به شما می‌دهد.
  • project management app: یکی از بهترین ابزارهاست که امکان برنامه‌ریزی محتوایی را به شما می‌دهد. این ابزار برای هر کدام از کارمندان شما تسک‌هایی را تعریف می‌کند. همچنین با استفاده از آن می‌توانید جزئیاتی مانند تاریخ، ساعت و همچنین توضیحات کامل را در اختیار کارمندانتان قرار دهید. یادآور نیز در این ابزار وجود دارد.

تقویم محتوایی یک ضرورت است!

ایجاد تقویم محتوایی

اگر یک مدیر محتوا، کارشناس تولید محتوا، سئوکار، وبمستر و … هستید، مطمئنا تقویم محتوایی ایده بسیار خوبی برای نظم بخشیدن به کسب و کار شما خواهد بود. این مطلب توضیحات کاملی در مورد نحوه تهیه این ابزار بوده و به شما کمک می‌کند تا پله پله تقویم محتوایی خود را بسازید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا در پایان نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران سایت سرومارکتینگ به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *