تولید محتوا چیست؟ + مختصر اما مفید درباره مزایای تولید محتوا

شاید شما هم به عبارت تولید محتوا یا Content Creation در آگهی‌های کاری یا فضای مجازی برخورده باشید. همان‌طور که در مقاله‌ی محتوا چیست گفتیم، این کلمه در حقیقت به شکل هدفمند ارائه‌ی اطلاعات در قالب‌های مشخص اشاره دارد؛ اما امروزه بیشتر در رابطه با اینترنت و فضای مجازی به کار برده می‌شود. اگر درخصوص انواع محتوا و پلتفرم‌های آن سوالی دارید، توصیه می‌کنیم آن مقاله را مطالعه کنید.

اما تولید محتوا چیست؟ به این سوال در این مقاله از جوانب مختلف پاسخ می‌دهیم. تمرکز ما بر روی تولید محتوای متنی خواهد بود؛ اما موارد گفته‌شده را می‌توانید به انواع دیگر محتوا مانند ویدئویی، تصویری و غیره نیز تعمیم دهید. مزایای تولید کانتنت برای کسب‌وکارها، انواع محتوای متنی، نکات مهم در نگارش و بازار کار آن از دیگر مباحث مطلب حاضر هستند. با ما همراه شده و با زیروبم دنیای این عرصه آشنا شوید.

تولید محتوا متنی یعنی چه؟

منظور ما از تولید محتوای متنی، خلق محتوا یا کانتنتی است که اطلاعات خود را به‌صورت متنی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. پلتفرم‌های سنتی انتشار این محتوا را که کنار بگذاریم؛ وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اصلی‌ترین مکان‌های انتشار این پلتفرم‌ها هستند.

یک محتوای متنی، موضوع، سوال یا چالشی را هدف قرار داده و قصد دارد که با بررسی‌های لازم و پاسخ‌های ممکن را پیدا کند. به‌عنوان‌مثال، مقاله‌ای که شما در حال مطالعه آن هستید، یک محتوای متنی است که قصدش، واکاوی مفهوم تولید محتوا از جوانب مختلف است. نویسنده محتوای متنی باید علاوه بر تسلط بر موضوع، ادبیات و لحن نوشتاری مناسبی نیز داشته باشد. تنها در این صورت است که می‌تواند خواننده را با خود همراه کند.

ساختار محتوای متنی

یکی از اصول تولید محتوای متنی ساختاربخشی به آن است. اما ساختار محتوای متنی یعنی چی؟ زمانی که شما شروع به خواندن یک مقاله می‌کنید، اطلاعات به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده به شما ارائه می‌شود. یکی از رایج‌ترین ساختارها به‌صورت زیر است:

  • مقدمه. شامل طرح موضوع، هدف از مقاله و بیان آنچه مخاطب قرار است با آن روبه‌رو شود.
  • طرح موضوع به‌صورت کلی
  • بررسی جوانب موضوع و هدایت مخاطب به سمت موضوع دقیق مقاله
  • ارائه راه‌حل و نتیجه‌گیری

همان‌طور که می‌بینید، این ساختار، شبیه به یک قیف است و به همین دلیل به آن قیف محتوا (Content Funnel) نیز گفته می‌شود. البته بسته به نوع محتوا که در بخش‌های بعدی آن‌ها را معرفی می‌کنیم، یک یا چند مورد از چهار بخش، ممکن است حذف شوند. ذکر این نکته هم ضروری است که در خلال محتوای متنی، می‌توان از انواع دیگر محتوا اعم از تصویری، صوتی و ویدئویی نیز استفاده کرد.

مزایای تولید محتوا برای کسب وکارها

مزایای تولید محتوا برای کسب وکارها

حال که با تعریف تولید محتوا آشنا شدیم و ازآنجاکه بیشتر فعالیت‌هایی که در اینترنت انجام می‌شوند، اهداف تجاری دارند، در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای یک کسب‌وکار، مزیت تولید محتوا چیست؟

بهبود سئو سایت

امروزه برای موفقیت و فروش بیشتر کسب‌وکارتان باید در اینترنت نیز ویترینی داشته باشید. اصلی‌ترین راه‌کار برای فعالیت در اینترنت، راه‌اندازی یک سایت است. رابط شما و کاربر اینترنت نیز موتورهای جستجو هستند. اگر بتوانید از صفحه‌ی اول گوگل به ازای عبارات مشخصی که از سوی کاربران جستجو می‌شوند، رتبه بگیرید اصطلاحا رتبه‌ی سئوی سایت شما بالا و متعاقبا فروشتان بالا می‌رود. شاید بپرسید دراین‌بین، نقش تولید محتوا چیست؟

سئو و به انگلیسی SEO، مخفف عبارت search engine optimization و به معنی بهینه‌سازی برای موتور جستجوست. ابزار اصلی که سئوی سایت شما را بهبود می‌بخشد، تولید کانتنت است. زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می‌کند، خزنده‌ها یا کراولرهای (Crawlers) گوگل، تمامی متون صفحات سایت‌ها را جستجو و مرتبط‌ترین وب‌سایت‌ها را بر اساس آن عبارت به کاربر پیشنهاد می‌کنند. لازمه‌ی موفقیت در این امر، انتشار محتوای هدفمند، مفید، کاربرپسند و منحصربه‌فرد است. سئو، خود یکی از اصلی‌ترین مباحث بازاریابی محتوایی نیز محسوب می‌شود.

کمک به برندینگ

یکی از اصلی‌ترین کارکردهای انتشار محتوا، برندینگ است. برندینگ به معنی آگاه ساختن جامعه‌ی مخاطب از برند است به‌طوری‌که او با دیدن عبارات، رنگ یا لوگویی خاص بتواند آن برند را تشخیص دهد. تولید محتوای منحصربه‌فرد با ادبیات ویژه‌ی برند که با عناصر هویت بصری مانند لوگو و غیره نیز همراه شده، سبب موفقیت بیشتر در برندینگ می‌شود. علاوه بر این، هرچه رتبه‌ی سئوی سایت شما نیز بهتر باشد، بیش‌ازپیش در معرض دید مخاطب قرارگرفته و در ذهن او نقش می‌بندید.

جلب مشتری هدفمند

جلب مشتری هدفمند با تولید محتوا یعنی چه؟ اگر می‌خواهید که مشتریانی همیشگی داشته باشید، باید درک کنید که رابطه‌ی شما با آن‌ها تنها به خریدوفروش محدود نمی‌شود. فاصله‌ی بین هر بار تماس مشتری با خودتان را باید با ارائه‌ی محتوای مناسب به او پر کنید. این محتوا می‌تواند آموزشی، تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی و حتی سرگرمی با حفظ ارتباط با موضوع فعالیت شما باشد.

افزایش اعتماد مشتری به تخصص ما

رابطه‌ی اعتماد مشتری و تولید محتوا چیست؟ در گذشته شاید این تنها اعتبار برند و بزرگی نام آن بود که سبب می‌شد مشتری به خدمات یا محصولات آن اعتماد کند. اما امروز، محتوای متنی این امکان را فراهم کرده که مشتری را پیش از خرید از تخصص خودتان، مطمئن کنید. او با مطالعه‌ی محتواهای باکیفیت و منحصربه‌فرد‌ شما متوجه می‌شود که دانش، تجربه و اعتبار لازم را دارید و به‌احتمال‌زیاد، محصول یا خدماتی باکیفیت به او ارائه خواهید کرد.

انواع محتوای متنی

انواع محتوای متنی

همان‌طور که محتوا به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، محتوای متنی نیز خود انواعی دارد. از انواع سنتی مانند روزنامه و بیلبورد که بگذریم، مهم‌ترین انواع محتوای متنی اینترنتی را در این بخش معرفی می‌کنیم.

محتوای صفحات دسته بندی

همان‌طور که می‌دانید، یکی از صفحات مهم وب‌سایت شما، صفحات دسته‌بندی هستند. به محتوایی که برای این صفحات تولید می‌شوند نیز محتوای دسته‌بندی یا Product Listing Page (PLP) می‌گویند. در یک صفحه‌ی دسته‌بندی معمولا محصولات، خدمات یا محتواهایی قرار می‌گیرند که اشتراکات زیادی با هم دارد. یک محتوای دسته‌بندی باید به این اشتراکات بپردازد و دیدی کلی از محصولات و خدماتی که مخاطب آن‌ها را مشاهده می‌کند، به او ارائه دهد.

محتوای وبلاگ

یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع محتوای متنی، محتوای وبلاگ است. محتوای وبلاگ می‌تواند با اهداف آموزشی، تحلیلی، حل مسئله و غیره نوشته شود. حجم چنین محتوایی معمولا کمتر از محتوای دسته‌بندی و بیشتر از محتوای معرفی محصول است. ساختار آن نیز شبیه به ساختاری است که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم.

محتوای معرفی محصول

در دنیای فروش اینترنتی، یکی از مهم‌ترین انواع محتوا، معرفی محصول است. این محتوا قرار است در چند پاراگراف، یک محصول را معرفی کرده و ویژگی‌ها، خدمات پس از فروش، کاربری و هرآنچه خریدار به آن نیاز دارد را به او ارائه دهد. به محتوای معرفی محصول، Product Detail Page (PDP) گفته می‌شود.

محتوای لندینگ

لندینگ‌پیج یا صفحه‌ی فرود، به صفحه‌ای گفته می‌شود که مخاطب از طریق آن وارد وب‌سایت شما می‌شود. صفحه‌ي اول، مهم‌ترین لندینگ‌پیج سایت‌تان است. محتوای این صفحات باید به‌گونه‌ای جذاب و کامل، مخاطب را با فعالیت، سابقه، اهداف، داستان برند و ویژگی‌های متمایزکننده‌ی شما آشنا کند.

در هنگام تولید محتوا به چه نکاتی توجه کنیم؟

تکنیک‌های موفقیت در تولید محتوا چیست؟ امروزه رقابت برای جلب نظر کاربران اینترنت از طریق محتوای متنی در هر رشته و زمینه‌ای بسیار شدید است. به نکات زیر برای موفقیت در تولید کانتنت متنی توجه کنید.

مخاطب چه کلماتی را سرچ می کند؟

پاسخ این سوال، کلمه‌ی کلیدی محتوای متنی شما را مشخص می‌کند. کلمه یا عبارت کلیدی، عبارتی است که هم با موضوع سایت شما مرتبط است و هم مخاطبان، آن را بیش از بقیه جستجو کرده‌اند. این کلمه و کلمات مرتبط با آن باید با چگالی و پراکندگی مناسب، به‌صورت طبیعی و به‌دوراز زیاده‌روی در محتوای شما دیده شوند.

آیا زمان مناسبی برای انتشار این محتواست؟

زمان مناسب انتشار محتوا

منظور از زمان مناسب در انتشار تولید محتوا چیست؟ محتواهایی که با هم ارتباط منطقی دارند را به ترتیب منتشر کنید. همچنین صبر کنید تا نتیجه‌ی انتشار محتواهای قبلی خود را دیده و معایب را دوباره تکرار نکنید. موضوع زمان انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی نیز بسیار مهم است. زمان انتشار خود را متناسب با زمان بیشترین حضور مخاطبان خود در این فضا انتخاب کنید.

هدف مخاطب از خواندن محتوا

اما هدف مخاطب در تولید محتوا یعنی چه؟ مهم است که آنچه در محتوای خود واقعا به آن پرداخته‌اید با کلمات کلیدی که به ازای آن‌ها رتبه گرفته‌اید باید در هماهنگی کامل باشند. همچنین به واضح‌ترین شکل ممکن، جواب سوال مخاطب را در طول محتوای خود داده و از دور شدن از هسته‌ی اصلی موضوع، خودداری کنید.

خودتان را جای مخاطب قرار دهید

هنگام نگارش محتوا به این نکته توجه داشته باشید که به‌احتمال‌زیاد، مخاطب برای اولین بار است که در وب‌سایت شما حضور دارد. تلاش کنید محتوایی جذاب و گیرا، با اطلاعاتی موثق به او ارائه داده و با نشان دادن تخصص و تسلط خود، اعتماد او را جلب کنید.

رقبای شما در مورد چه مواردی صحبت می کنند؟

تولید محتوا عرصه‌ای است که در آن باید همواره نیم‌نگاهی به عملکرد رقبایتان داشته باشید. اگر آن‌ها محتوایی تولید کرده‌اند که رتبه‌ی خوبی گرفته، شما نیز تلاش کنید از منظر خود به آن موضوع پرداخته و محتوایی منحصربه‌فرد در رابطه با آن تولید کنید. پوشش دادن موضوعاتی که رقبا از پرداختن به آن‌ها جامانده‌اند نیز فرصتی عالی برای پیشی گرفتن از آن‌ها خواهد بود.

درخواست فیدبک از مخاطب

در محتوایتان، جملات اقدام به عمل یا CTA داشته باشید. اگر می‌پرسید که اقدام به عمل در تولید محتوا چیست؟ باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها درخواست نظردهی در مورد محتواست. این کار می‌تواند به‌صورت امتیازی، کامنت یا ارسال ایمیل انجام شود. درخواست فیدبک، علاوه بر اینکه درگیری مخاطب با شما را افزایش می‌دهد، سبب بهبود رتبه سئو و شناسایی نقاط ضعف و قوتتان می‌شود.

بازار کار محتوا و شغل تولید محتوا

با توجه به اهمیت بحث محتوا در دنیای تجارت آنلاین، شغلی نیز در این حوزه پدید آمده است. یک تولیدکننده‌ی محتوا می‌تواند در یک شرکت استخدام‌شده و بر روی تخصص و موضوعات همان شرکت متمرکز شود و یا به‌صورت پروژه‌ای برای چندین شرکت به نگارش محتوا بپردازد. با رونق تجارت الکترونیک، شغل تولید کانتنت نیز روزبه‌روز بازار کار بهتری پیدا کرده است. شاید بپرسید عوامل موفقیت در شغل تولید محتوا چیست؟ مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تسلط به اصول نگارشی
  • تسلط به تولید انواع محتوای متنی
  • تسلط به اصول سئوی محتوایی
  • آشنایی با سئوی خارجی و الگوریتم‌های گوگل
  • نگارش کاربرپسند
  • توانایی جستجوی خوب
  • توانایی تایپ قوی
  • تسلط به حداقل یک زبان خارجی به‌خصوص زبان انگلیسی
  • برنامه‌ریزی و نظم

شما هم می توانید یک نویسنده موفق باشید!

تولید کننده محتوا

تولید محتوا یعنی چی؟ در این مقاله تلاش کردیم به این سوال کوتاه، اما بسیار عمیق پاسخ دهیم. همان‌طور که گفتیم، تولید کانتنت به‌ویژه از نوع متنی آن، به نگارش محتوا در خصوص یک موضوعی گفته می‌شود که به‌طور هم‌زمان از سوی موتورهای جستجو و خواننده، ارزشمند تلقی شود. این محتوا عمدتا در وب‌سایت‌ها منتشرشده و بر این اساس، خود به انواع دیگری تقسیم می‌شود.

کلمات کلیدی، اصول سئو، ساختارمندی و از همه مهم‌تر، اصالت محتوا، موفقیت آن را تضمین می‌کنند. موفقیتی که خود را به شکل کسب رتبه‌ی بالا از گوگل، فروش بهتر و بهبود برندینگ نشان می‌دهد. بااینکه تولید محتوا کاری ساده به نظر می‌رسد، اما نیاز به دانش و مهارت به‌ویژه در عرصه سئو دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود این امر مهم را به متخصصین این رشته بسپارید. اگر شما نیز به این شغل علاقه‌مند شده‌اید می‌توانید با مطالعه در این حوزه به موفقیت و درآمد برسید. همچنین می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و فرایند نویسندگی محتوا را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *