تولید محتوای ویروسی چیست؟

تنها در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که ویروسی شدن، یک ویژگی‌ مثبت به حساب می‌آید. تولید محتوای ویروسی توجه کاربران زیادی را به سمت یک برند جذب می‌کنند و این هدفی ارزشمند برای هر کسب و کاری است. تولید محتوای ویروسی شامل مطالب یا پست‌هایی است که به سرعت پخش شده و تعداد زیادی بازدیدکننده را به خود جلب می‌کنند. بیشترین محتوای ویروسی مربوط به انواع ویدئویی است، اما متن، تصاویر و اینفوگرافیک‌ها نیز می‌توانند به یک محتوای ویروسی تبدیل شوند. بازاریابی دهان به دهان اصلی‌ترین عامل در تولید محتوای ویروسی است. در این پروسه محتوای شما توسط کاربران به اشتراک گذاشته خواهد شد و تعامل بالایی از مشتریان بالقوه خود را دریافت خواهید کرد. می‌خواهیم در این مطلب به اهمیت محتوای ویروسی و روش‌های ایجاد آن اشاره کنیم.

محتوای ویروسی چیست؟

هیچ تعریف دقیقی در مورد اینکه کدام پست، مقاله، تصویر یا ویدئویی، محتوای ویروسی به حساب می‌آید، وجود ندارد. یک ویدیو با ۱۵ میلیون بازدید، یک مقاله با ۱ میلیون اشتراک‌گذاری و یک اینفوگرافیک با ۱۰۰ پیوند، همگی می‌توانند در زمینه خودشان ویروسی تلقی شوند. اما به طور کلی اصطلاح “ویروسی” به محتواهایی گفته می‌شود که صدها هزار تا میلیون‌ها بار در سراسر اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شوند، بنابراین میلیون‌ها نفر آن را می‌بینند و درباره آن صحبت می‌کنند. به همین دلیل است که قرار گرفتن نام برند شما در کنار محتوای ویروسی، روشی برای افزایش محبوبیت و برندسازی و در نهایت جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایتتان است.

چرا محتوای ویروسی اهمیت دارد؟

چرا محتوای ویروسی اهمیت دارد؟

محتوای ویروسی مانند ویروس در بستر وب پخش می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها به دلیل پتانسیل آن برای جلب توجه مخاطبان و تأثیر مثبتی که برای برندسازی دارد، از آن در کسب و کار خود استفاده می‌کنند. اهمیت تولید محتوای ویروسی را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • زمانی که محتوای ویروسی به اشتراک گذاشته می‌شود، افراد زیادی آن را خواهند دید که برخی از آنها جدید هستند. بنابراین به جز مخاطبان قدیمی، تعداد زیادی از افراد جدید شما را خواهند شناخت.
  • با استفاده از تنها یک محتوای ویروسی می‌توانید ترافیک ورودی بالایی را دریافت کرد.
  • محتوای ویروسی در مقایسه با تبلیغات پولی، نسبتاً ارزان‌تر است زیرا ترافیک ورودی از طریق اشتراک‌گذاری اجتماعی ایجاد می‌شود.
  • با انتشار محتوای ویروسی می‌توانید به یک مرجع پیشرو در صنعت خود تبدیل شوید.
  • اگر محتوای ویروسی در فضای مجازی پخش شود، تعداد زیادی دنبال کننده را دریافت خواهید کرد.
  • انتشار محتوای ویروسی در وبلاگ احتمال خوانندگان علاقه‌مند به کسب و کار شما را برای دریافت اطلاعات بیشتر، افزایش خواهد داد.
  • با انتشار محتوای ویروسی، تعداد زیادی لینک ورودی را دریافت خواهید کرد که باعث افزایش اعتبار سایت شما می‌شود. همچنین رتبه بندی کلمات کلیدی هدف نیز ساده‌تر خواهد شد.

چگونه یک محتوای ویروسی بنویسیم؟

چگونه یک محتوای ویروسی بنویسیم؟

محتوای ویروسی به رشد کسب و کارها کمک می‌کند. اما اینکه چه نوع محتوایی پتانسیل تبدیل شدن به یک پست ویروسی را دارد، ویژگی است که همه دیجیتال مارکترها به دنبال آن هستند. برای آنکه بتوانید محتوای ویروسی را در سایت یا شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید، ۷ نکته زیر را در ذهن خود بسپارید:

۱. شناسایی مخاطبان هدف و انتخاب موضوع درست

قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب موضوع محتوا، حداقل پنج مکان را برای انتشار آن تعیین کنید. در مرحله بعد، مطمئن شوید که آن پنج پلتفرم، مخاطبان خاص خود را دارند. سپس موضوع خود را انتخاب کنید. موضوع شما باید آنقدر خاص باشد تا منجر به تعامل بیشتر کاربران شود.

بهترین روش برای پیدا کردن موضوع محتواهای ویروسی استفاده از Google Trends است. برای اینکار باید زمینه موضوع مورد نظر خود را در این سایت بنویسید و اطلاعاتی را در مورد به روز بودن آن پیدا کنید. عنوان شما می‌تواند تعیین کننده عملکرد پستتان باشد و میزان کلیک‌ها را مشخص کند. تیترهای دارای اعداد بیشترین کلیک را در فضای آنلاین دارند.

۲. تولید محتوای باکیفیت

مهمترین چیزی که در پروسه تولید محتوای ویروسی، باید به خاطر بسپارید نوشتن محتوای با کیفیت است. کیفیت پست‌های شما بر میزان ترافیک دریافتی تأثیر می‌گذارد، حتی اگر منجر به تولید محتوای ویروسی نشود. برای نوشتن یک محتوای باکیفیت باید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • از جملات یا پاراگراف های طولانی استفاده نکنید.
  • نحوه ساخت یک ویدیوی ویروسی را یاد بگیرید.
  • از صحت گرامر و املای متن خود مطمئن شوید.
  • از افزودن جزئیات غیر ضروری به متن خودداری کنید.
  • از کلمات سخت استفاده نکنید.

۳. زیاده‌روی ممنوع!!!

مردم به ویدیوها و وبلاگ‌هایی که با اغراق تولید می‌شوند، علاقه‌ای ندارند. محتوایی که به زندگی واقعی نزدیکتر هستند، برای کاربر جذابتر است و به احتمال بیشتری آنها را به اشتراک می‌گذارد.

۴. استفاده از طنز

یکی از مهمترین نکات برای یک استراتژی بازاریابی تولید محتوای ویروسی، سرگرم کننده بودن آن است. مردم اغلب، میم‌ها، ویدیوها و پست‌هایی را به اشتراک می‌گذارند که باعث خنده آنها می‌شود. این موضوع برای همه ما اتفاق افتاده است. در هنگام تولید محتوا، مطمئن شوید که به میزان کافی باعث سرگرمی کاربران شده‌اید.

۵. استفاده از تصاویر متفاوت

اینروزها محتواهای زیادی را می‌بینیم که از تصاویر منحصر به فرد به خوبی استفاده نمی‌کنند. تولید محتوا، تنها وظیفه شما نیست که با یک تصویر و محتوای بی‌کیفیت آن را از سر باز کنید. می‌توانید هزاران کلمه را در یک تصویر بگنجانید. این موضوع به خصوص در شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. تصویر اصلی بسیاری از پست‌هایی که مربوط به کسب و کارهای مختلف هستند، معمولا عکسی کپی شده یا تنها یک نماد است. در صورتیکه کاربر، میزان خلاقیت در تصاویر را می‌فهمد. برای آنکه بتوانید شانس ویروسی شدن محتوای خود را افزایش دهید، نکات زیر را در تصاویر آن رعایت کنید:

  • از تصاویر دارای حق چاپ استفاده نکنید.
  • مطمئن شوید که سایز تصاویر درست است.
  • در صورت امکان از عکس خود استفاده کنید. در غیر این صورت، یک عکس جالب، خنده دار یا تاریخی را در اینترنت پیدا کنید.
  • مطمئن شوید تصویری که انتخاب می‌کنید روایت کننده محتوای شماست.

۶. انتخاب طول مناسب برای محتوا

بر اساس بازاریابی B2B، پست‌های بیش از ۲۰۰۰ کلمه تقریباً دو برابر بیشتر از پست‌هایی که تعداد کلمات آنها کمتر از ۱۰۰۰ کلمه است به اشتراک گذاشته می‌شود. البته هیچ فرمولی برای تعیین طول یک پست ویروسی وجود ندارد. حتی برخی از کارشناسان می‌گویند که پست‌های بیش از ۳۰۰۰ کلمه ایده‌آل هستند، اما با این حال، برخی از محتواها با ۱۵۰۰ کلمه هم توانسته‌اند به یک محتوای ویروسی تبدیل شوند. تعیین طول محتوا کاملا به خود شما و موضوعتان بستگی دارد، اما چند عامل می‌تواند در این فرایند تاثیرگذار باشد:

  • کیفیت محتوا
  • مخاطبان هدف
  • صنعت یا موضوع محتوا
  • مقدار داده های ارزشمند در قطعه

۷. زمان انتشار

زمان انتشار یکی از مهمترین نکات در ویروسی شدن محتوا بوده و باعث جلب توجه کاربران خواهد شد. تقریباً همه کسب و کارها دارای یک فاصله زمانی هستند که بیشتر مخاطبانشان در آن زمان آنلاین بوده و در نتیجه احتمال اشتراک گذاری محتوا در این محدوده زمانی برایشان بیشتر است. پی بردن به زمان‌های مناسب انتشار محتوا نیازمند بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها دارد.

 

کلام آخر…

با وجود مواردی که در بالا عنوان شد، اگر بخواهید به زور یک پست ویروسی را ایجاد کنید، به هیچ عنوان به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. هیچ قانون اصلی برای تولید محتوای ویروسی وجود ندارد و تلاش بیش از حد معمولا منجر به شکست خواهد شد. با رعایت نکات عنوان شده، شما تنها می‌توانید شانس ویروسی شدن محتوای خود را بیشتر کنید تا در معرض دید کاربران بیشتری قرار گیرد. برای سفارش تولید محتوا می‌توانید روی خدمات سرومارکتینگ حساب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *