انواع محتوا در فضای مجازی چیست؟

در فضای آنلاین انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که با توجه به نیاز کاربر تولید می‌شوند. در هر فضایی باید از نوع مشخصی محتوا استفاده کرد. به عنوان مثال یوتیوب مخصوصا انتشار محتواهای ویدئویی، سایت برای تولید انواع محتوای تصویری، پادکست، ویدئویی و متنی، اینستاگرام مخصوص محتواهای تصویری و … است. به همین ترتیب مدل‌های دیگری از محتوا را می‌توان در پلتفرم‌های دیگر نیز منتشر کرد. در این مطلب می‌خواهیم با انواع محتوا در فضای مجازی آشنا شویم و در مورد اهمیت هر کدام از آنها برای جذب مشتری بیشتر و درآمد بالاترشان صحبت کنیم.

انواع محتوا در فضای مجازی

در میان محتواهایی که در اینترنت می‌بینید، انواع زیر جزو پر مصرف‌ترین‌ها هستند:

محتوای متنی

محتوای متنی

رایج‌ترین نوع محتوا را انواع متنی می‌دانیم و در همه فضاهای آنلاین می‌توانیم از آن استفاده کنیم. به عنوان مثال یک زیرنویس، توضیحات متنی، مقالات و … می‌تواند در این دسته قرار گیرد. اگر بخواهید به نتایج خوبی در موتورهای جستجو دست پیدا کنید، نیازمند تولید محتوای باکیفیت به صورت متنی و با رعایت اصول سئو خواهید بود. با این کار ورودی‌های بیشتری را به سایت خود جذب می‌کنید و نرخ کلیک شما بالاتر خواهد رفت. پست‌های وبلاگ، دفترچه راهنما، کتاب‌های الکترونیک، نقل قول‌ها و … مثال‌هایی از تولید محتوای متنی هستند.

محتوای تصویری

یکی دیگر از انواع پرطرفدارمحتوا مربوط به مدل‌های تصویری است که البته طرفداران زیادی را هم دارد. از ویژگی‌های یک محتوای تصویری مناسب باید به کیفیت، جذابیت و گیرا بودن آن اشاره کنیم. همچنین می‌توان با استفاده از متن‌های جذاب، آنها را به تصاویر اینفوگرافیک تبدیل کرد. عکس‌ها، تصاویر اطلاعاتی، بروشورها و … می‌تواند جزو مثال‌هایی از این مدل محتوا باشد.

محتوای تعاملی

یک نوع جدید از محتوا درون سایت است که توسط مخاطبان ایجاد می‌شود. به عنوان مثال زمانی که شما قسمتی را برای نظرات و پیشنهادات خوانندگان در سایت خود در نظر می‌گیرید، در حال تولید کردن محتوا خواهید بود. همچنین در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام نیز، کامنت‌گذاری مشتریان نوعی از تولید محتوای تعاملی است.

محتوای ویدئویی

محتوای ویدئویی

بخشی از محتواهای تصویری مربوط به ویدئوها هستند. ساخت ویدئوی باکیفیت و حرفه‌ای مهمترین نکته در این مدل از تولید محتواست. محتوای ویدئویی را می‌توانید به معرفی محصول اختصاص دهید یا به صورت ویدئوهای آموزشی در وبلاگ خود منتشر کنید.

محتوای پست‌های وبلاگ

بهترین روش برندسازی برای هر فردی انتشار محتوا در وبلاگ سایت است. پست‌های بلاگ هم باعث سرگرمی می‌شوند و هم بهینه‌سازی موتورهای جستجو و سئو را به همراه دارند. می‌توانید محتواهای وبلاگ خود را با انتشار نقل قول‌ها، آمار و ارقام، پرسش و پاسخ، مصاحبه‌ها، اخبار جدید، مقایسه محصولات، راهنماهای قدم به قدم و در ارتباط با موضوع کسب و کار خود آغاز کنید.

محتوای کتاب‌های الکترونیک

نوع دیگری از محتواها به صورت کتاب‌های الکترونیک هستند که در قالب pdf تولید و منتشر می‌شوند. برخی از کتاب‌ها به صورت رایگان و گروهی نیز غیر رایگان هستند. این کتاب‌های pdf را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و سایت خود منتشر کنید.

نقد و بررسی

این مدل از محتوانویسی شامل گروهی از ویژگی‌های خوب و بد در مورد یک موضوع، محصول، اتفاق و … است. بنابراین باعث می‌شود تا میزان زیادی از اطلاعات به مخاطب انتقال داده شده و بتوان بهتر در مورد استفاده از آن تصمیم‌گیری کرد.

سرنخ ربا یا لید مگنت

برخی از محتواها به منظور وادار کردن کاربر برای ثبت نام در سایت یا ارائه اطلاعات است. در این مدل از محتوا یک نوشته کوتاه را در اختیار او قرار می‌دهید که برایش جذاب است و باید برای خواندن ادامه آن در سایت شما ثبت نام کند یا اطلاعات را وارد کند.

موشن گرافیک

موشن گرافیک

استفاده از محتواهای بصری نیز در میان بهترین روش‌های تولید محتوا قرار می‌گیرد. شما می‌توانید یک موشن گرافیک را با صدای موسیقی یا گوینده خاص در شبکه‌های اجتماعی یا سایت خود منتشر کند. برای این محتوا باید سناریو بنویسید و آن را با کیفیت بسیار بالایی تولید کنید.

وبینار

بخشی از محتواهای سایت شما می‌تواند مربوط به وبینارها باشد. با ارائه این مدل از محتواها که هم می‌تواند به صورت رایگان و هم پولی باشد، می‌توانید تعداد زیادی از مخاطبان را به سمت خود جذب کنید.

پادکست

اینروزها طرفداران پادکست و محتواهای صوتی بسیار بیشتر از قبل شده است. برخی از سایت‌های خبری، آموزشی و … با ارائه پادکست‌های صوتی به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستند و البته در این روند نیز بسیار موفق عمل کرده‌اند. پادکست برای افرادی که به دلیل مشغله‌های کاری فرصتی برای خواندن کتاب و مقالات ندارند، بهترین روش تولید محتواست و می‌تواند در مورد موضوعات مختلف باشد.

دوره‌های آموزشی

دوره‌های آموزشی می‌تواند انواع محتواهایی که در بالا به آنها اشاره شد را در بر گیرد. شما می‌توانید محتوای خود را به صورت متنی، ویدئویی، پادکست و … تولید کنید و در اختیار مخاطبانتان قرار دهید. اما این محتواها باید بتواند اطلاعات درستی را در اختیار کاربر قرار دهند و معتبر باشند.

خبرنامه

با ورود به برخی از سایت‌ها شاهد پیام‌هایی مبنی بر عضویت در خبرنامه خواهید بود. در این شرایط با وارد کردن آدرس ایمیل خود می‌توانید، این پیام‌ها را در ایمیل خود دریافت کنید. این فرایند نیز نوعی از تولید محتواست که می‌تواند باعث جذب مشتری شود.

آزمون‌ها

نوع دیگری از محتواها مربوط به آزمون‌های آنلاین هستند. با ارائه سوالات چندگزینه‌‌ای می‌توانید کاربر را درون سایت خود نگه دارید. آزمون‌های خودشناسی و … در این دسته از محتواها قرار می‌گیرند. سامانه‌های مختلفی برای تهیه آزمون و پرسشنامه‌های آنلاین وجود دارد که می‌توانید در این زمینه از انها کمک بگیرید.

سفارش تولید محتوا

سفارش تولید محتوا

انواع محتواهایی که در بستر وب وجود دارد، بسیار بیشتر از آنهایی است که در اینجا به آنها اشاره کردیم. اما جدا از شناخت انواع محتوا، توجه به کیفیت و ارائه یک محتوای جذاب مهمترین قسمت در تولید محتوا برای سایت و دیگر فضاهای آنلاین است. شما می‌توانید تولید محتوا را خودتان انجام دهید، یا آن را به دست تیم‌های حرفه‌ای مانند سرومارکتینگ بسپارید. تجربه کارشناسان محتوایی که در این تیم مشغول به فعالیت هستند، بسیار بالا بوده و می‌توانند در انتخاب نوع محتوا، پیدا کردن کلمات کلیدی، تهیه استراتژی و تقویم محتوایی و … به شما کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *