چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

تولید محتوا یکی از بازوهای اصلی دیجیتال مارکتینگ است. محتوا شامل داده‌ها و اطلاعاتی است که در یک فضای مشخص منتشر می‌شود. این مکان می‌تواند داخل سایت یا فضاهای مجازی و اپلیکیشن‌های مختلف باشد. به همین دلیل است که تولید محتوا امروز به یکی از نیازهای اصلی هر کسب و کاری تبدیل شده است. اما سوال اینجاست که چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟ در این مطلب می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

برای تولید محتوا از کجا شروع کنیم؟

برای شروع تولید محتوا باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱.      برنامه ریزی و تدوین استراتژی

اولین مرحله برای شروع تولید محتوا، برنامه ریزی دقیق و هدفمند است. این مرحله باید با دقت و نظم بالایی انجام شود، در غیر اینصورت تا انتهای مراحل تولید محتوا همه چیز با فرمی نامناسب پیش خواهد رفت.

۲.      پیدا کردن کلمات کلیدی

باید در این مرحله کلمات کلیدی را پیدا کنید و بر اساس الگوریتم‌های گوگل محتوای تولیدی خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. ابزارهایی مانند MOZ می‌توانند به شما کمک کنند. سعی کنید در ابتدا کلمات کلیدی ساده و سپس سخت‌تر را انتخاب کنید.

۳.      مشخص کردن هدف

باید هدف خود را مشخص کنید و بدانید قصد شما برای تولید محتوا چیست؟ هدف خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که قابل دسترسی باشد. مثلا هدف خود را روی فروش یک محصول در روزی خاص قرار دهید و با توجه به آن محتواهای خود را تولید کنید. البته در کسب و کارهای بزرگ هدف اصلی برندینگ است.

۴.      شناخت پرسونای مخاطب

برای نوشتن یک محتوا نیازمند تعیین پرسونای مخاطب هستید. باید به دنبال ویژگی‌هایی باشید که بتوانید ساختمان کلی را برای محتواهای تولیدی خود تعیین کرده و در نهایت آنها را متناسب با آنچه که کاربرانتان نیاز دارند، تولید کنید.

۵.      انتخاب فرمت مناسب

برای آنکه بتوانید محتوایی مناسبی را در پلتفرم مورد نظر خود قرار دهید. باید فرمت مناسبی را در نظر بگیرید. محتوای شما به صورت متنی، صوتی یا تصویری است؟ کدام یک برای کاربرانتان جذابتر است؟

۶.      بسترهای انتشار محتوا

برای شروع تولید محتوا باید بسترهای انتشار را هم بشناسید و با توجه به نیاز خود و نوع محتوای تولیدی بهترین مکان را انتخاب کنید. اینستاگرام و یوتیوب برای انتشار ویدئو مناسب‌اند. همچنین تولید محتوای سایت می‌تواند شامل انواع متنی، ویدئویی، صوتی و تصویری باشد.

ایده‌هایی برای شروع تولید محتوا

سوالی که برای اغلب افراد ایجاد می‌شود این است که برای تولید محتوا از کجا شروع کنم یا به عبارت ساده‌تر چه محتوایی را با چه موضوعی تولید کنم؟ می‌خواهیم در اینجا ایده‌هایی را مناسب برای تولید محتوای سایت و اینستاگرام به شما عنوان کنیم:

ایده تولید محتوای بلاگ

ایده تولید محتوای بلاگ

از ایده‌های زیر می‌توانید برای تولید محتوای سایت استفاده کنید:

۱.      سوالات متداول

یک صفحه از سایت خود را به سوالات متداول کاربرانتان اختصاص دهید. سوالات را از پیشنهادات گوگل پیدا کرده و به آنها پاسخ دهید. می‌توانید از سوالاتی که در صفحه پرسش و پاسخ رقبایتان قرار گفته نیز ایده بگیرید.

۲.      ترجمه

ایده دیگر برای مجتوای سایت، ترجمه مقالات معتبر و مفید است. می‌توانید این مطالب را ترجمه کرده و در سایت قرار دهید. در این صورت محتوایی خاص تولید خواهید کرد که کپی از آن وجود ندارد. معمولا محتواهایی که به صورت ترجمه شده هستند، از نظر گوگل اعتبار بالایی دارند.

۳.      موضوعات پرطرفدار گوگل

می‌توانید برای شروع تولید محتوا، موضوعات پرطرفدار را از گوگل به دست آورید. با جستجوی عبارات کلیدی مربوط به کسب و کار خود در گوگل، موضوعات داغ و پرطرفدار را پیدا کنید و از آنها برای موضوعات مقالاتتان ایده بگیرد. گوگل بهترین پیشنهادات را به شما خواهد داد.

ایده اینستاگرام

برای تولید محتوای اینستاگرام نیز می‌توانید از ایده‌های زیر کمک بگیرید:

۱.      نقل قول

می‌توانید در اینستاگرام از نقل قول و صحبت‌های افراد مشهور استفاده کنید. این مطالب می‌توانند برای اغلب مخاطبان جذاب باشند.

۲.      آموزش

بمشی از محتواهای پیج خود را به نکات آموزشی اختصاص دهید. این آموزشات باید در زمینه کسب و کار شما باشند. به عنوان مثلا برای فردی که پیج فروش لوازم خانگی دارد، آموزش تعمیر وسایل منزل، تمیز کردن یا حتی پخت غذا انتخاب مناسبی است.

مهارت خود را برای شروع تولید محتوا تقویت کنید

مهارت خود را برای شروع تولید محتوا تقویت کنید…

برای افرادی که می‌خواهند خودشان تولید محتوا را به عهده بگیرند، تقویت مهارت نویسندگی یکی از مهمترین کارهایی است که در شروع باید انجام دهند. مطمئنا هر محتوایی نمی‌تواند در گوگل موفق باشد. چرا که نویسنده‌های با تجربه بسیار بالا نوشته‌های مربوط به سایت‌های مخلتف را می‌نویسند و رقابت با آنها نیازمند رعایت نکاتی خاص است. مهارت‌های نویسندگی که برای شروع تولید محتوا باید در نظر بگیرید را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • کاربرپسند بودن محتوا
  • استفاده از عناوین، توضیحات متا و … به صورت تبلیغی و با هدف جذب کاربر
  • کپی نکردن از محتوای دیگرن
  • عدم تغییر لحن در طول محتوا
  • شفافیت در عنوان مفاهیم و جملات محتوا

تقویم محتوایی بسازید…

برای شروع تولید محتوا نیازمند یک تقویم محتوایی خواهید بود. این تقویم یک برنامه مشخص را به شما می‌دهد که باید بر اساس آن محتواهای خود را تولید و در پلتفرمی مشخص منتشر کنید. دو ابزار زیر می‌توانند برای تدوین تقویم محتوایی به شما کمک کنند:

Trello

یکی از بهترین و پرکاربردترین ابزارهاست که برای مدیریت تقویم محتوا از آن استفاده می‌شود. به علاوه یک مدیر محتوا می‌تواند با استفاده از این پلتفرم تیم خود را مدیریت کند. می‌توانید برای دسته بندی و نظم بهتر، محتواهای تولیدی‌تان را در فضای ترلو آپلود کنید.

Asana

ابزار دیگری است که مدیریت تقویم محتوایی را امکان پذیر می‌کند. با این ابزار می‌توانید کارهای خود را در قالب لیست، تقویم و کان بان ببینید. همچنین قالب‌های آماده‌ای را برای کارهای مختلف در اختیار شما قرار خواهد داد.

اررزیابی را فراموش نکنید!!!

مطمئنا شروع تولید محتوا تنها وظیفه شما برای پیشرفت کسب و کارتان نخواهد بود. باید پس از انتشار نیز به محتوای تولیدی خود سر بزنید و شاخص‌های موفقیت آن را بررسی کنید. تعداد بازدید صفحه، ترافیک‌ وروید، نرخ پرس، نرخ تبدیل، نرخ تعامل و رشد مخاطبانتان را در نظر بگیرید و بر اساس آنها در مورد نحوه نگارش و ویژگی‌های دیگر محتواها تصمیم‌گیری کنید.

شروعی موفقیت آمیز با سرومارکتینگ…

تولید محتوا یکی از مهمترین عواملی است که در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی تاثیری مستقیم دارد. مطمئنا برداشتن حتی یک قدم اشتباه در این مسیر نیز شما را چندین پله از رقیبایتان دورتر خواهد کرد. بهترین کار برای موفقیت در تولید محتوای سایت و دیگر پلتفرم‌ها، استفاده از افراد با تجربه در این زمینه است. کسانی که بتوانند با دانش و تجربه‌ای که سال‌ها در حوزه فعالیت خود به دست آورده‌اند، بهترین نتایج را در اختیار شما قرار دهند.

سرومارکتینگ یک تیم قوی از نویسندگان و افرادی است که در زمینه تولید محتوا و سئو سایت فعال هستند. تعیین استراتژی محتوا، ایجاد تقویم محتوا، پیدا کردن کلمات کلیدی، تولید محتوا، انتشار و بررسی را می‌‌توانید به متخصصانی که در این تیم فعال هستند، بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *