چک لیست تولید محتوا برای تمام کسب و کارها

یکی از مراحل بازاریابی آنلاین و افزایش ورود کاربران به سایت، انتشار مطالب مفید و متناسب با الگوریتم‌های گوگل است. برای آنکه بتوانید یک محتوای باکیفیت را خلق کنید، نیازمند یک نقشه راه خواهید بود. یک چک لیست کامل که بتواند مسیری روشن را پیش روی شما قرار دهد. در این مطلب سعی کردیم، تمام نکات مربوط به تولید محتوا را به صورت کامل و مشخص در اختیار شما قرار دهیم.

اهمیت چک لیست محتوا برای تمام کسب و کارهای آنلاین

اگر یک وبلاگ نویس هستید یا در فضای مجازی مشغولید و به دنبال بهترین روش‌ها برای ارائه محتوای باکیفیت به کاربرانتان می‌گردید؛ اگر نیازمند محتواهای مناسب برای بازاریابی ایمیلی هستید؛ یا حتی اگر می‌خواهید مطالبی که درون سایتتان وجود دارد را به گونه‌ای به روز رسانی کنید که از نظر گوگل بهینه شده باشد و رتبه خوبی را در سرچ گوگل داشته باشید، این مطلب مخصوص شماست. داشتن یک چک لیست تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا:

  1. بخش‌های مختلف محتوا را به خوبی در کنار هم بچینید.
  2. اعتبار محتوایی که تولید می‌کنید را بالا ببرید.
  3. به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید.
  4. در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
  5. در صورت وجود اشتباه در یک محتوا، آن را تصحیح کنید.

اهمیت چک لیست محتوا

کاملترین چک لیست تولید محتوا

چک لیست تولید محتوا برای کسب و کارهای مختلف متفاوت است. ممکن است مواردی به این مجموعه اضافه یا از آن کم شود. هر چه این لیست کاملتر باشد، محتوای نهایی شما حرفه‌ای‌تر و مسیر تولید محتوا برایتان ساده‌تر خواهد بود:

۱. تحقیق کلمات کلیدی

قبل از آنکه بخواهید تولید محتوا را شروع کنید، باید به دنبال کلمات کلیدی مربوط به آن بگردید. برای اینکار عباراتی که به موضوع شما مرتبط است را در گوگل جستجو کنید و محتواهایی که در صفحه اول قرار گرفته‌اند را بخوانید و از میان آنها کلمات کلیدی مورد نظرتان را پیدا کنید. پیشنهادات گوگل بهترین انتخاب برای شما هستند. اما می‌توانید از ابزارهای دیگر نیز در این زمینه استفاده کنید.

۲. انتخاب عنوان مناسب

دومین موردی که باید در چک لیست خود قرار دهید، پیدا کردن یک عنوان جذاب است که معمولا با تگ h1 مشخص می‌شود. عنوان باید توضیح دهنده موضوع محتوا بوده و تعداد کاراکترهای آن نیز تا ۷۰ عدد باشد. همچنین استفاده از کلمه کلیدی در عنوان باعث می‌شود تا موتورهای جستجو نیز مفهوم کلی متن شما را بهتر درک کنند.

۳. نوشتن مقدمه جذاب

قدم بعدی برای تولید محتوا، نوشتن یک مقدمه جذاب با تعداد کاراکترهای ۳۰۰تایی است. باید در این بخش از محتوا، کلمه کلیدی اصلی خود را هم جای دهید و آن را به گونه‌ای بنویسید که مخاطب را مجاب کند که مطلب پیش رویش را تا انتها بخواند. بهتر است در مقدمه سریعا به سراغ اصل مطلب بروید و از اضافه‌گویی پرهیز کنید.

۴. نوشتن هدینگ‌های مرتبط

مرحله بعدی برای تولید محتوا، نوشتن زیرعنوان‌هاست. باید تگ‌ها را از h2 تا h6 به ترتیب و بر اساس محتوای مورد نظرتان بنویسید و سپس بر اساس آنها پاراگراف‌هایی را ایجاد کنید. هدینگ‌ها را به گونه‌ای بنویسید که به هم مرتبط باشند. این عناوین اسکلت محتوای شما را تشکیل می‌دهند و باید بر اساس اصول و کاملا جذاب نوشته شود. استفاده از کلمات کلیدی در هدینگ‌ها نیز انتخاب خوبی خواهد بود.

۵. نوشتن پاراگراف‌ها

پنجمین قدم در چک لیست تولید محتوا مربوط به نوشتن پاراگراف‌هاست. باید در زیر هر هدینگ، متنی را قرار دهید که مربوط به آن باشد. همچنین طول آنها نباید بیش از حد بلند یا کوتاه باشد. در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه برای یک پاراگراف اندازه مناسبی است.

چک لیست تولید محتوا

۶. لینک سازی داخلی و ارتباط صفحات سایت به یکدیگر

اکنون محتوای شما آماده است و باید آن را درون سایتتان منتشر کنید. برای آنکه بتوانید آن را بهینه کنید، نیازمند لینک سازی داخلی خواهید بود. تعداد لینک‌های داخلی بر اساس تعداد کلمات مشخص می‌شود، اما در حدود ۳ لینک بهینه‌ترین شکل ممکن است. لینک‌های داخلی بهتر است با رنگی متفاوت از رنگ کلمات مقاله باشند تا کاربر آنها را ببیند. همچنین باید آنها را روی انکرتکست‌هایی قرار دهید که با صفحه هدف مرتبطند.

۷. لینک سازی خارجی و ارتباط مقاله با سایت‌های دیگر

در لینک سازی خارجی، پیوندهای در نظر گرفته شده برای انکرتکست‌های خاص مربوط به سایت‌های دیگر است. با اینکار باعث می‌شوید تا صفحه مقابل نیز امتیازی را دریافت کند و کاربران را به سمت آنها هدایت خواهید کرد. بحث لینک سازی خارجی در تولید محتوا بسیار مفصل است و باید بر اساس اصول انجام شود.

۸. بررسی چگالی کلمات کلیدی

مورد بعدی در چک لیست ما مربوط به چگالی کلمات کلیدی است. در بهترین حالت این چگالی بین ۱ تا ۲ درصد بوده و زیاده‌روی در استفاده از آن، از نظر گوگل یک امتیاز منفی به حساب می‌آید. کلمات کلیدی باید در تمام قسمت‌های محتوا و به صورت کاملا طبیعی به کار برده شوند.

۹. استفاده از تصاویر و بهینه سازی آنها

در میان پاراگراف‌ها از تصاویر نیز استفاده کنید. بهترین فرمت برای تصاویر یک محتوا، webp بوده و باید کیفیت و حجم آن به درستی انتخاب شود. برای بهینه سازی تصاویری که درون سایت قرار دارند، باید از تگ آلت استفاده کنید. این تگ، متن جایگزین تصویر بوده و به کاربر و گوگل در مورد موضوع تصویر می‌گوید.

۱۰.   قرار دادن CAT در محتوا

پس از تکمیل محتوا یکبار دیگر آن را بررسی کنید. سعی کنید در قسمت‌های مختلفی از آن، CTA را قرار دهید. این نماد مربوط به کال تو اکشن یا درخواست از خوانندگان برای انجام عملی خاص است. به عنوان مثال می‌توانیم در این مطلب کال تو اکشن را با جمله “در صورت نیاز به سفارش تولید محتوا، با تیم سرومارکتینگ تماس بگیرید.” عنوان کنیم.

بررسی محتوا از نظر نگارش

۱۱. بررسی محتوا از نظر نگارش و املا

قبل از انتشار محتوا، باید آن را از نظر نگارش و املا بررسی کنید. وجود غلط املایی، باعث عدم اعتماد مخاطب به محتوای شما خواهد شد. سایت‌های مختلفی وجود دارند که علائم نگارشی مانند نیم فاصله‌ها را به صورت اتومات تصحیح می‌کنند حتی ابزاری برای پیدا کردن غلط‌های املایی در دسترس است.

۱۲. انتشار محتوا

پس از بررسی کامل محتوا و انجام مراحل بالا نوبت به انتشار آن درون سایت می‌رسد. اگر سیستم مدیریت محتوای شما وردپرس باشد به راحتی می‌توانید با استفاده از افزونه‌هایی مانند یواست یا رنک مث مراحل سئوی آن را انجام دهید. در غیر اینصورت باید کلیه موارد مربوط به سئوی محتوا را به صورت دستی و با تجربه خودتان بررسی کرده و در نهایت با انتخاب دسته بندی درست، درون سایتتان منتشر کنید.

۱۳. ایندکس دستی

گاهی ایندکس شدن یک محتوا در گوگل نیازمند زمانی طولانی است. اما شما می‌توانید اینکار را با ورود به سرچ کنسول گوگل به صورت دستی انجام دهید. کافی است، آدرس محتوای مورد نظرتان را در باکس بالای صفحه وارد کرده و در نهایت درخواست ایندکس را ثبت کنید. بنابراین در زمانی بسیار کوتاه این فرایند انجام خواهد شد.

۱۴. اشتراک گذاری

آخرین مرحله در چک لیست تولید محتوا، مربوط به اشتراک گذاری است. پس از انتشار یک محتوا باید به دنبال روش‌هایی برای افزایش ورودی کاربران به آن صفحه باشید که اینکار با اشتراک گذاری لینک مربوطه انجام خواهد شد. می‌توانید لینک محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و … قرار دهید تا دوستان و آشنایانتان آن را بخوانند. با دریافت ورودی بیشتر کاربران، امتیاز شما در گوگل بالاتر رفته و در نتیجه رتبه سایتتان نیز بهتر خواهد شد.

۱۵.   آپدیت دوره‌ای محتوا

تولید محتوا تنها مربوط به مراحل قبل از انتشار نیست. شما باید به صورت دوره‌ای محتوای خود را آپدیت کنید و اطلاعات جدیدی را به آن اضافه کنید. این فرایند از نظر گوگل ارزش بسیاری زیادی دارد.

چک لیست تولید محتوا را به وین کانتنت بسپارید

چک لیست تولید محتوا را به سرومارکتینگ بسپارید…

تمام تیم‌های تولید محتوا چک لیستی از تولید محتوا را برای خود در نظر دارند و بر اساس آن مطالبشان را تولید می‌کنند. ممکن است تعداد موارد موجود در این چک لیست کمتر یا بیشتر باشد، اما در هر صورت یک نقشه راه برای طی کردن مسیر تولید محتواست.

ما سعی کردیم در این مطلب به معرفی کامل‌ترین چک لیست تولید محتوا بپردازیم و گام‌های پیش رویتان را با توضیحاتی کامل بیان کنیم. در سرومارکتینگ نیز تمامی موارد اعلام شده با دقت و باکیفیت بالا در نظر گرفته می‌شود و در نهایت محتوایی باکیفیت و آماده برای دریافت رتبه‌های برتر گوگل در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اگر شما هم چک لیستی برای تولید محتوا دارید که با موارد عنوان شده در این مطلب متفاوت است، آن را با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما کدام مرحله برای تولید محتوا اهمیت بیشتری را دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *