آموزش تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا و سئو

تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا یکی از جدیدترین و پربازده‌ترین تکنیک‌هاست که بسیاری از کسب‌وکارها  به‌ویژه کسب‌وکارهای بزرگ به آن روی آورده‌اند. این روش، بیان می‌کند که چطور یک محتوای از پیش موجود با بک‌لینک‌های زیاد را بهبود بخشیده و آن را از آن خود کنید.

سهولت تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique) در از پیش آماده بودن مخاطبان باکیفیت، به‌ویژه آن‌هایی است که احتمالا به شما بک‌لینک می‌دهند؛ اما دشواری آن، ارتقاء محتوا در عین حفظ اصالت، برقراری ارتباط سازنده و رقابت با کسب‌وکارهای بزرگ است.

در این مقاله، ضمن تعریف تکنیک Skyscraper در تولید محتوا نحوه اثرگذاری آن بر سئو و ترافیک سایت را بررسی کرده و مزایا و معایب آن را شرح می‌دهیم. نحوه اجرای این تکنیک در چهار گام اساسی نیز موضوع دیگر این مقاله است. اگر شما نیز به دنبال بهبود وضعیت سئو و ترافیک سایت خود به روشی بهینه، سریع و درعین‌حال اصولی هستید، با ما همراه باشید.

تکنیک آسمان خراش (Skyscraper Technique) در تولید محتوا چیست؟

تکنیک آسمان خراش ، یک استراتژی تولید محتوا با هدف لینک‌سازی بهینه است. در این روش، یک محتوای محبوب و با رتبه بالا، ارتقاء داده شده و پس‌ازآن، بک‌لینک‌های داده‌شده به محتوا با بک لینک‌های شما، جایگزین می‌شوند. این تکنیک، به‌طور خلاصه شامل سه بخش زیر است:

  • یافتن محتوایی با بک‌لینک‌های زیاد، مرتبط با کلمات کلیدی و آنچه شما می‌خواهید برای آن رتبه بگیرید
  • ارتقاء محتوا با اطلاعات به‌روز، تصاویر بهتر، سئوفرندلی و یوزور‌فرندلی‌تر کردن آن
  • درخواست از وب‌سایت‌هایی که به محتوای قبلی بک‌لینک داده‌اند برای جایگزین کردن آن‌ها با بک‌لینک‌های شما

به‌طور خلاصه، تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا یک چارچوب تحقیقاتی سئو و تولید محتوا است که هدف آن، تبدیل کردن یک محتوا و وب‌سایت میزبان آن به بلندترین آسمان خراش در اینترنت است. این تکنیک، سبب می‌شود که دیگر کاربران از صفاتی درباره محتوای شما استفاده کنند که درست برای آسمان‌خراش‌ها به کار می‌روند. بهتر، جالب‌تر، بزرگ‌تر و جدیدتر، نمونه‌هایی از این صفات هستند.

خالق تکنیک آسمان خراش

خالق تکنیک آسمان خراش

تکنیک آسمان خراش را برایان دین (Brian Dean) بنیان‌گذار وب‌سایت بکلینکو (Backlinko) ابداع کرده است. این وب‌سایت یکی از مشهورترین وب‌سایت‌های آنالیزی در زمینه سئو به‌ویژه برای یافتن بک لینک‌های محتواها و گرفتن بک‌لینک به شمار می‌رود. برایان دین از این تکنیک برای دو برابر کردن ترافیک وب‌سایت خود استفاده کرد و خود اولین کسی بود که کارکرد بسیار مثبت آن را به همگان نشان داد. او می‌گوید:

«تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا مانند این است که زمانی که کنار یک آسمان خراش بسیار بلند قدم می‌زنید، تصمیم بگیرید شما نیز ۲۰ طبقه دیگر به آن اضافه کنید».

محتوای آسمان خراش چگونه باعث ارتقای رتبه می شود؟

مراحل تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش

محتوای آسمان خراش از دو جهت سئوی سایت را بهبود بخشیده و درنتیجه، رتبه محتوا و سایت را در گوگل بالا می‌برد. این دو جهت، سئوی آن‌پیج (On Page SEO) یا داخلی و سئوی آف‌پیچ (Of Page SEO) یا خارجی هستند.

تاثیر تکنیک آسمان خراش بر سئوی داخلی

از منظر سئوی آن‌پیج، با استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا از علاقه بخش بزرگی از مخاطبان در اینترنت به محتوای خود مطمئن هستید. اساسا در این روش، چرخ از ابتدا اختراع نمی‌شود؛ بلکه تلاش می‌شود، نتایج کار دیگران بهبود یابد. بنابراین با حفظ ساختار کلی محتوا و توسعه و بهبود آن، به‌احتمال‌زیاد در صفحه اول گوگل ظاهرشده و ترافیک ارگانیک شما بالا می‌رود.

از سوی دیگر، درصورتی‌که این روش را به‌خوبی اجرا کرده و مخاطبان باکیفیتی پیدا کنید، نرخ اشتراک‌گذاری محتوا نیز احتمالا بیشتر شده یا حداقل برابر با محتوای منبع شما خواهد شد که خود به افزایش نرخ کلیک و ترافیک ورودی سایتتان کمک می‌کند. همچنین، با تولید محتوای مفید، به‌روز و ساختاریافته، نرخ پرش سایتتان کاهش می‌یابد که خود، یکی از عوامل موثر در رتبه شما در موتورهای جستجو است.

تاثیر تکنیک آسمان خراش بر سئوی خارجی

مهم‌ترین مبحث در سئوی خارجی، بک‌لینک است. با دست گذاشتن روی محتوایی که از پیش، بک‌لینک‌های زیادی دریافت کرده است، می‌توان گفت که نیمی از راه را آمده‌اید. برای وب‌سایت‌ها و تولیدکنندگان محتوا در درجه اول، مهم است که به مطلبی پیوند بدهند که باکیفیت و به‌روز باشد.

با استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا و تبدیل‌شدن به یک آسمان خراش در اینترنت، می‌توانید بک‌لینک‌های بیشتر و باکیفیت‌تری را در زمانی سریع‌تر نسبت به بسیاری دیگر از روش‌های تولید محتوا، بگیرید. هرچه بک‌لینک‌هایتان از وب‌سایت‌هایی با رتبه بالاتر باشند، سایت‌آتوریتی و پیج‌آتوریتی شما که دو شاخص مهم در رتبه‌د‌هی موتورهای جستجو هستند، بهبود می‌یابند.

مراحل تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش

مانند دیگر استراتژی‌های تولید محتوا، تکنیک آسمان خراش نیز شامل اصول و مراحلی است که با رعایت آن‌ها به نتایج مطلوب، نزدیک‌تر شده و احتمال دریافت ترافیک بیشتر و رتبه بالاتر، افزایش می‌یابد. در ادامه، مراحل چهارگانه استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا را شرح می‌دهیم.

تحقیق کلمات کلیدی و محتواهای محبوب

اولین مرحله از به کار گیری تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا تحقیق برای یک کلمه کلیدی خاص یا کلمات مرتبط با آن و یافتن محتواهای نوشته‌شده بر اساس آنها با بالاترین رتبه‌ها در گوگل است. برای این کار به‌طور ساده می‌توانید در گوگل کلمات موردنظر خود را جستجو کرده و چند نتیجه اول را بررسی کنید. اما برای حصول نتایج بهتر، توصیه می‌شود که از ابزارهایی مانند گوگل آلرتس (Google Alerts) برای یافتن محتواهای مرتبط با کلمات کلیدی خود بهره ببرید.

ابزارهایی مانند BuzzSumo هم به شما نشان می‌دهند که چه محتواهایی بیشترین به اشتراک‌گذاری را در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. بهترین ابزار هم برای تحقیق در مورد حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص، Google’s Keyword Planner است. ابزارهای دیگری مانند Semrush و Ahrefs بخصوص بخش Site Explorer آن که به شما کمک می‌کند پربازدیدترین محتواهای یک وب‌سایت معروف را پیدا کنید، نیز می‌توانند در این مرحله مفید واقع می‌شوند.

ارتقاء محتوای تولیدشده

حال، نوبت به مرحله دوم به‌کارگیری تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا رسیده است. در این مرحله به زبان ساده باید بتوانید محتوای اصلی را مغلوب خود کنید. برای این کار، چند استراتژی زیر را پیش روی خود دارید:

  • طولانی‌تر کردن محتوا. اگر محتوای اصلی، وجهی از وجوه موضوع و کلمه کلیدی را از قلم انداخته است، آن را به محتوا اضافه کنید. افزودن اطلاعات به‌روز، یکی از بهترین روش‌های ارتقاء محتوای موجود است.
  • دقیق‌تر کردن محتوا. اگر جایی در محتوا وجود دارد که نیاز به جزئیات و توضیحات بیشتر دارد، آن‌ها را اضافه کنید. برای این منظور، قطعا به تحقیقات بیشتری نیاز دارید. این کار را می‌توانید با افزودن داده‌های عددی، توضیح اصطلاحات دشوار، توضیح مواردی که به لیست کردن آن‌ها اکتفا شده و افزودن مثال، انجام دهید.
  • واقعی‌تر و کاربردی‌تر کردن محتوا. درصورتی‌که محتوا انتزاعی و در مواردی کاربردی است، آن را هرچه بیشتر به واقعیت نزدیک کنید. گاهی تغییر لحن محتوا، افزودن مثال از دنیای واقعی و افزودن عکس، اینفوگرافی و ویدئوهای بیشتر چنین تاثیری دارند.

یافتن مخاطبان علاقه‌مند به محتوا

یکی از مراحل کلیدی تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا این مرحله است. در اینجا باید مخاطبانی که قبلا با محتوای اولیه درگیر شده و به آن جذب شده‌اند را پیدا کنید. البته باید مخاطبانی که به‌طورکلی ممکن است به محتوای شما علاقه‌مند باشند را نیز بیابید. این مخاطبان، می‌توانند شامل افراد زیر باشند:

  • همکاران و افرادی که مانند شما به یک موضوع خاص علاقه‌مند هستند.
  • وب‌سایت‌هایی که قبلا به محتوای اولیه یا محتواهای مشابه، لینک داده‌اند.

در ادامه، مراحل زیر را برای فیلتر کردن داده‌های یافت‌شده، دنبال کنید:

  • با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs، Majestic و Semrush، بک‌لینک‌های هر محتوا را پیدا کنید
  • لیست بک‌لینک‌ها را در یک فایل ترجیحا CSV که در آن داده‌ها با ویرگول از همه جدا شده‌اند، بیاورید
  • آدرس‌های دایرکتوری و فروم‌ها را پیدا کرده و حذف کنید
  • اطلاعات تماس و ایمیل وب‌سایت‌ها را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای جستجوی ایمیل استفاده کنید.

درخواست دریافت بک لینک

درخواست دریافت بک لینک

مرحله آخر از کاربرد تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا ، ایجاد کمپین ایمیل و تماس است. برای این منظور باید یک کمپین ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی یا هر راه تماس حاوی متن ساده، کوتاه و بسیار شخصی‌سازی‌شده را طراحی کنید.

برای اینکه متن را برای هر مخاطب شخصی‌سازی کنید باید به انکرتکستی که او از آن برای ارجاع به محتوای منبع شما استفاده کرده است، توجه کنید. در این زمینه نیز ابزارهای سئویی که در بخش‌های قبل به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند مفید واقع شوند. از انکرتکست موردنظر حتما در پیام خود استفاده کرده و به مخاطب بگویید که محتوای شما چطور می‌تواند نیاز او را برآورده کند.

برای ایجاد کمپین ایمیلی می‌توانید از نرم‌افزارها و پلتفرم‌های اتوماسیون ایمیل که به این منظور طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این ابزارها به شما امکان ایجاد کمپین‌های پیچیده با مشاهده آمار آنالیزی مانند تعداد ایمیل‌های بازشده و تعداد کلیک‌ها روی لینک‌های موجود در ایمیل و غیره را می‌دهند.

نکات ارسال ایمیل درخواست بک لینک

درخواست خود برای دریافت بک‌لینک را با رعایت نکات زیر مطرح کنید:

  • به مخاطب نشان دهید که چه چیزهایی در مورد او، کسب‌وکار و نیازهایش می‌دانید
  • درخواست خود را با جملات غیرصریح مطرح کنید. به‌طور مثال از او بخواهید که نظرش را درباره مقاله‌تان به شما بگوید.
  • حتما عنوان کنید که محتوای شما چه ویژگی‌ها و اطلاعات به‌روزی دارد؛ اما از آن تعریف و تمجید نکنید
  • ایمیل را با عنوانی غیرکلی و مشخص و ذکر نام مخاطب ارسال کرده و در پایان حتما از او تشکر کنید.

مزیت استفاده از تکنیک آسمان خراش

مزیت استفاده از تکنیک آسمان خراش

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا تاثیرات مثبت و سریع آن بر سئو است که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم. در اینجا، چند مزیت دیگر این تکنیک را نیز مرور می‌کنیم.

بازدهی بیشتر نسبت به تولید محتوای معمول

در تولید محتوا به شکل معمول، تمرکز اصلی بر استفاده درست، به‌اندازه و به‌جا از کلمات کلیدی و دریافت رتبه و ترافیک از این طریق است. این روش، همچنان اصولی‌ترین روش تولید محتواست؛ اما در دنیای رقابتی کسب‌وکار امروز، کافی نیست. Skyscraper Technique مسیر دیگری را پیشنهاد می‌دهد که از آن طریق، سریع‌تر می‌توانید به اهداف خود برسید.

در این مسیر شما خود را در جایی قرار می‌دهید که ارتباطات از پیش ساخته‌شده بسیاری وجود دارند. استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا درست مانند این است که شخصی در حال اجرای موسیقی برای تعدادی شنونده باشد، حال شما به‌جای اینکه این شنوندگان را خودتان با تبلیغات و غیره جذب کنید، آن‌ها را شناسایی کرده و برایشان دعوت‌نامه‌ای برای شرکت در کنسرت خودتان می‌فرستید. برخی کارشناسان از این مثال استفاده می‌کنند که با تکنیک آسمان خراش ، به‌جای ماهی‌گیری از دریا همان ماهی‌ها را می‌توانید بسیار آسان‌تر و سریع‌تر از یک استخر بگیرید.

افزایش اعتبار

در Skyscraper Technique اصل این است که محتوایی بهتر، مفیدتر و به‌روزتر تولید کنید. به‌این‌ترتیب، قطعا شما به معتبرترین منبع برای یافتن اطلاعات در خصوص آن موضوع یا کلمه کلیدی در اینترنت بدل می‌شوید. همین امر، اعتبار شما را در دیگر بخش‌ها مانند فروش محصولات و خدمات و به‌طورکلی برندتان بالاتر می‌برد

افزایش فروش

اگر کسب‌وکار شما، فروش محصولات یا خدماتی را دنبال می‌کند، استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا بر روی کلیک‌هایی که روی صفحات فروش شما نیز خورده می‌شود، تاثیر می‌گذارد. درواقع از هر روش اصولی که بتوانید کلیک بیشتری بگیرید، سود بیشتر، یک نتیجه قطعی خواهد بود. این موضوع به‌ویژه با توجه به سرعت اثرگذاری تکنیک آسمان خراش بر سئوی سایت، نسبت به دیگر روش‌های تولید محتوا، ملموس‌تر است.

توسعه ارتباطات و تعاملات

به‌عنوان یک کسب‌وکار قطعا به تعامل با همکاران و صنایع وابسته نیاز دارید. آن‌ها نیز خود می‌توانند بازاری را روانه وب‌سایت شما کنند. زیبایی استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا این است که شما وارد جایی می‌شوید که در آن از قبل ارتباطاتی وجود دارد. حال تنها لازم است که شما ارزش‌های خود را به میان آن جمع برده و بتوانید با معرفی خودتان به شکلی صادقانه و درست، ارتباطات خوب و سازنده بسازید. از این نظر، این روش، نسبت به تولید محتوا به روش سنتی که تکیه زیادی بر حدس گمان در مورد علایق و سلایق مخاطبان دارد، برتر است.

معایب تولید محتوا با استفاده از تکنیک آسمان خراش

مانند هر روش دیگر تولید محتوا، تکنیک Skyscraper نیز شامل معایب و محدودیت‌هایی است که آگاهی از آن‌ها می‌تواند سبب جلوگیری از کاربرد نادرست و شکست این روش شود. در این قسمت، چهار مورد از اصلی‌ترین این معایب را مرور می‌کنیم.

از دست رفتن تعدادی از مخاطبان

یکی از معایب اولیه استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا این است که طبیعتا محتوا را برای آن دسته از افرادی تولید می‌کند که با موضوع موردنظر، آشنایی قبلی دارند. دلیل این موضوع نیز مشخص است؛ این روش، بیشتر بر کیفیت محتوا متمرکز بوده و ممکن است، موضوع را تخصصی کند. در این نتیجه، آن عده‌ای از افراد که با موضوع ناآشنا هستند؛ طبیعتا از گردونه مخاطبان حذف می‌شوند.

ضعف کسب وکارهای کوچک در برابر آسمان خراش ها

مشخصا تکنیک آسمان خراش برای کسب‌وکارهای بزرگ با برندهای شناخته‌شده، به‌صورت تصاعدی عمل می‌کند. اگر آن‌ها از این تکنیک استفاده کنند؛ به دلیل از پیش شناخته‌شدگی برندشان، احتمالا مجالی برای رقابت باقی نمی‌گذارند. این موضوع به‌ویژه در متقاعد کردن دیگر وب‌سایت‌ها برای دادن بک‌لینک به وب‌سایت شما به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک که آتوریتی پایین‌تری از آن‌ها دارد، بیشتر خودنمایی بیشتری می‌کند. وب‌سایت‌ها تمایل دارند که به منابعی با رتبه‌های بالاتر از خودشان، پیوند داشته باشند.

احتمال پیدایش انتظارات بیش از حد

تعیین انتظارات غیرواقعی، یکی از مشکلات تکنیک آسمان خراش در تولید محتواست. بسیاری تصور می‌کنند با به‌کارگیری این روش، به‌آسانی می‌توانند به همان رتبه‌ای برسند که دیگر وب‌سایت‌ها رسیده‌اند. این در حالی است که بهتر کردن یک محتوای عالی، بسیار سخت‌تر از تولید یک محتوای عالی است.

علاوه بر این، عوامل دیگری نیز در موفقیت وب‌سایت‌های برتر در سئو وجود دارند که ضعف در آن‌ها را نمی‌توان با این روش جبران کرد. تعیین انتظارات بیش‌ازحد، برنامه‌ریزی‌های بعدی را نیز دچار چالش کرده و ممکن است سبب یاس در بین تیم کسب‌وکار شما شود.

غفلت از دیگر دلایل جذابیت محتوا

اینکه یک محتوا رتبه بالایی در گوگل دارد، تنها به دلیل اطلاعات موجود در آن یا حتی ساختارش نیست. گاهی لحن نویسنده، استفاده او از تکنیک‌های روانشناسی برای نگه داشتن مخاطب، عناصر گرافیکی وب‌سایت، استفاده از مثال‌های خلاقانه و دیگر اشکال محتواست که متن را جذاب کرده است. این عوامل هنگام استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا در نگاه اول، پنهان هستند و غفلت از آن‌ها حتی ممکن است نتیجه عکس داده و محتوای اولیه را محبوب‌تر از شما کند.

سخن آخر

آسمان خراش یا Skyscraper نام تکنیکی در تولید محتوا است که اساس آن بر بهبود یک محتوای محبوب و از پیش تولیدشده قرار دارد. مبدع این روش، برایان دین، مدیر سایت بکلینکو از معروف‌ترین ابزارهای سئو در حال حاضر است. او معتقد بود که محتواهای عالی و با بازدید بالا در اینترنت را می‌توان با بهبودشان از آن خود کرد و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد.

استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا شامل چهار مرحله کلی یافتن محتوای محبوب برای یک کلمه کلیدی، بهبود محتوا، یافتن بک‌لینک‌های محتوای قبلی و اساسا هر وب‌سایتی که محتوای ارتقاءیافته می‌تواند برای آن جذاب باشد و درنهایت، دعوت غیرمحسوس از آن‌ها برای لینک دادن به محتوای جدید است.

استفاده از تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا مزایای متعددی به‌ویژه برای سئوی سایت و افزایش ترافیک دارد. در این روش، درواقع بازار برای شما آماده است؛ اما باید ارزش‌های متمایزکننده خود را به‌خوبی نشان دهید. با این حال، این روش چندان برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب نیست و می‌تواند مخاطبانی که موضوع ناآشنا هستند را نادیده بگیرد.

4 دیدگاه برای “آموزش تکنیک آسمان خراش در تولید محتوا و سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *