تقویم محتوایی چیست؟ چرا برای موفقیت به آن نیاز داریم؟

تقویم محتوایی چیست

زمانی که در مسیر ساخت جریان محتوایی یک وب سایت یا وبلاگ قرار می‌گیرید، با توجه به حوزه فعالیت آن، هزاران موضوع و محتوا به شکل موشک‌های کاغذی به سمت مغز شما نشانه خواهند رفت. اما این که از میان آن‌ها، کدام یک به راستی کارایی داشته و ارزش تولید محتوا را داشته باشند، یک سوال بزرگ است که باید به آن پیش از هر اقدامی پاسخ دهید. ساخت تقویم محتوایی، چیزی است که در این مرحله به آن نیاز دارید تا خارج از آشفتگی و با تکیه بر یک استراتژی مشخص و علمی، موضوعات را برای تولید محتوا و انتشار در وب سایت، انتخاب کنید. اما در ادامه با ما همراه شوید تا ببینیم به درستی تقویم محتوایی چیست و در ساختار محتوا و البته سئو یک وب سایت چه نقشی دارد.

تقویم محتوایی چیست؟ (راه درازی پیش رو دارید؛ همه چیز به این چیستی ختم نمی‌شود!)

تقویم محتوایی
تقویم محتوایی؛ کمک بزرگی برای پیشبرد کارها با برنامه ریزی اصولی است.

بازاریابی محتوا، بخش بزرگی از سیستم بازاریابی برند یا کسب و کار شما را به خود اختصاص می‌دهد؛ اما همه چیز به این سادگی نیست و باید در یک چهارچوب و نظم سازماندهی شده، پیش برود. شما در حقیقت پیش از هر چیزی به یک تقویم هفتگی یا ماهیانه روبرو نیاز دارید که در هر روز، موضوع یا موضوعات مربوط به آن، درج شده و به این شکل از پیش مشخص است که کارشناسان محتوا باید چه محتواهایی تولید کرده و به خط سئوی وب سایت برسانند.

در ظاهر ساخت تقویم محتوایی بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما به یاد داشته باشید که قرار نیست کسی را در اینجا گول زده و صرفا یک تقویم تولید محتوا ایجاد کنیم که بگوییم ما چنین چیزی داریم. این تقویم نیز در صورتی اثرگذار خواهد بود که انتخاب موضوعات در آن اصولی انجام شده و برای هر یک از محتواهای انتخاب شده، تحقیق و تفکر کافی صورت گرفته باشد.

تقویم تولید محتوا در اصل قرار است که برآیند تیم سئو، محتوا و همین طور بازاریابی باشد که در قالب یک تقویم بصری شکل گرفته و ارتباط مستقیم میان تیم تولید محتوا و کمپین‌های مختلف نیز ایجاد می‌کند. به علاوه در یک تقویم محتوا نقش و مسئولیت افراد مختلف از جمله کارشناسان محتوا، ویراستار، طراح، کارشناس سئو و … نیز مشخص شده است.

در یک تقویم محتوایی چه چیزهایی داریم؟

چهارچوب تقویم محتوایی
برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، چهارچوب و اصول تقویم محتوایی را در نظر بگیرید.

خب، از اسم تقویم مشخص است که با یک چهارچوب مبتنی بر روزهای هفته و ماه روبرو هستیم. حال بسته به تصمیم تیم سئو که قرار است چند محتوا در روز در وب سایت یا وبلاگ مربوطه منتشر شود؛ سلول‌های محتوایی خواهیم داشت.

فرض را بر این بگیریم که قرار است روزانه یک محتوا منتشر شود. در این صورت مقابل هر یک از روزهای هفته، عنوان محتوا و احتمالا برخی جزئیات مربوط به آن را خواهیم داشت. به جز آن زمان تحویل نویسنده، ویراستار، طراح و … نیز مشخص شده و تعیین می‌گردد که چه زمانی محتوا برای انتشار تحویل داده خواهد شد. به این ترتیب تمام اعضای حاضر در تیم، در جریان قرار خواهند داشت که برنامه تولید و انتشار محتوا هر روز به چه صورت بوده و چطور باید برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد. به علاوه به این شکل نظارت نیز بر روند اجرای کار بهتر صورت گرفته و همه چیز مطابق با یک برنامه ریزی درست، پیش می‌رود.

مواردی که در یک تقویم سردبیری قرار دارند را می‌توان در گزینه‌های زیر خلاصه کرد:

  • موضوع محتوا
  • نوع محتوا
  • مخاطب محتوا
  • تاریخ دریافت محتوا از نویسنده
  • مشخصات نویسنده
  • مشخصات ویراستار
  • زمان انتشار محتوا
  • به روز رسانی محتوا
  • و …

با دنبال کردن نمونه تقویم محتوا، می‌توانید بهترین ساختار از آن را در ذهن خود دنبال کنید.

ضرورت استفاده از تقویم محتوا (همه چیز در ذهن من است؛ اصلا چرا باید تقویم سردبیری داشته باشم؟)

ضرورت استفاده از تقویم محتوا
امروزه استفاده از تقویم محتوایی ضرورت به حساب می‌آید.

اما ببینیم چرا اینقدر داشتن یک تقویم تولید محتوا ضرورت دارد و باید برای آن برنامه ریزی درستی داشت.

1. ایجاد نظم و هماهنگی

شاید شما تا به حال روش‌های مختلفی را برای ایجاد نظم و هماهنگی میان اعضای تیم امتحان کرده باشید؛ اما احتمالا هر یک از آن‌ها ناکارآمدی‌های خاص خود را داشته‌اند. توصیه می‌کنیم که این بار ایجاد یک تقویم محتوا را امتحان کرده و ببینید که چطور تمام شکاف‌های بی نظمی و عدم هماهنگی به این شکل مرتفع می‌شود.

به یاد داشته باشید که ایجاد ثبات در انتشار محتوا، بسیار اهمیت دارد و اگر مخاطبان خود را در یک بی نظمی رها کنید؛ رفته رفته بخش قابل توجهی از آن‌ها را از دست خواهید داد. لازم است که شما به طور پیوسته مخاطبان خود را درگیر نگاه دارید و اجازه دهید تا در یک ریتم محتوایی منظم قرار بگیرند.

2. کسب ایده‌های جدید

به طور کلی اگر می‌خواهید طوفان فکری درستی در میان اعضای تیم شما شکل بگیرد، لازم است که خوراک را از قبل به آن‌ها داده باشید. زمانی که موضوعات محتوایی به خوبی برنامه ریزی شده و ساماندهی شده باشند، دستیابی به ایده‌های ناب و طرح‌های محتوایی خلاقانه، به مراتب ساده‌تر خواهد بود. در حقیقت به این شکل با به اشتراک گذاشتن تقویم با تمام اعضای تیم، فرصت آن وجود دارد که هر یک نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و در نهایت بهترین تصمیم گیری برای سناریوی محتوایی شکل بگیرد.

3. جلوگیری از انتشار محتوای تکراری

زمانی که تعداد محتوای منتشر شده در وب سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی مورد نظر شما بالا برود، کنترل موضوعاتی که به آن‌ها پرداخته شده یا نشده، کمی سخت خواهد شد. اما داشتن یک تقویم به شما کمک می‌کند تا به موضوعات تکراری نپرداخته و در ضمن با کشف این که چه موضوعاتی مورد علاقه مخاطبانتان است، تعداد آن‌ها را بیشتر کنید. انتخاب تصادفی موضوعات، هرگز کارآمد نبوده و با داشتن یک آنالیز درست از رفتار مخاطب، بهتر می‌توانید آن‌ها را درگیر نگاه دارید.

4. از دست ندادن رویدادها

زمانی که یک تقویم محتوا داشته باشید، از پیش نسبت به رویدادها و مناسبت‌های خاص نیز مطلع بوده و آن‌ها را از دست نخواهید داد. بسیاری از این رویدادها، فرصت‌هایی عالی برای جذب کاربر بوده و نباید چیزی که به این شکل به سادگی به دست می‌آید را از دست بدهید. به طور مثال اگر قرار است که هفته آینده بلک فرایدی باشد، نبود تقویم تولید محتوا از پیش برنامه ریزی شده، شاید باعث شود که محتوای مرتبط با آن را از دست بدهید!

5. امکان ارزیابی بهتر عملکرد تیم محتوا

زمانی که شما یک تقویم مشخص و منظم داشته باشید، اندازه گیری میزان اثربخشی تلاش‌های تیم محتوا، به مراتب ساده‌تر خواهد بود. در حقیقت شما به این اندازه گیری عملکرد کاملا نیاز دارید و باید بدانید کدام یک از موضوعات محتوایی نتیجه بخش بوده و از آن پس محتواهای موثرتری تولید کنید.

آیا تقویم محتوایی غیر قابل تغییر است؟

تغییرات تقویم محتوایی
تقویم محتوایی به راحتی قابل تغییر است.

در نظر داشته باشید که قرار نیست تقویم خشک و سرسخت و غیرقابل تغییر باشد. در صورتی که به هر دلیلی تیم محتوا و سئو، در میانه راه یا حتی ابتدای آن، به نتیجه رسید که بخشی از آن باید تغییر کند، بدون وجود مانعی این تغییر را انجام خواهد داد. به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به ایجاد تغییر در برنامه ریزی محتوایی وجود داشته که یکی از آن‌ها، بروز رویدادهای مختلف و جهت گیری سرچ مردم و همین طور برنامه ریزی برای کمپین‌های از پیش تعیین نشده است.

نحوه ایجاد تقویم محتوایی

در نظر داشته باشید که تنها کاری که باید انجام دهید، ایجاد یک چهارچوبی زمانی و وارد کردن موضوعاتی که به ذهنتان می‌رسد در آن نیست. قطعا برای انتخاب هر موضوع باید از ابزارهای مختلف استفاده کرده و مطابق با المان‌هایی به آن برسید. در حقیقت هر یک از موضوعات انتخاب شده باید قطعا دارای ارزش جستجویی از سوی کاربر داشته و به عنوان یک تار از تاروپود کلی وب سایت شما، مورد نیاز باشد. در مطلبی جداگانه به نحوه ایجاد تقویم و فرایند شکل گیری آن خواهیم پرداخت.

تقویم محتوایی یک انتخاب نیست، یک ضرورت است!

شاید چند سال پیش می‌توانستیم داشتن چنین تقویمی را کمی انتخابی در نظر گرفته و بسیاری از تیم‌ها، بدون پرداختن به آن، همچنان راه موفقیت را طی می‌کردند. اما در حال حاضر این دیگر یک انتخاب نیست و داشتن تقویم محتوا را باید به عنوان یک ضرورت در نظر بگیرید. از این روی پیش از آن که آستین‌ها را بالا زده و وارد میدان عمل شوید؛ ابتدا تقویم این ماه تیم بازاریابی محتوای خود را با اصول مربوط به ایجاد آن، تنظیم کنید. شما چه تجربه‌ای از ایجاد چنین تقویمی داشته و برای داشتن یک نمونه تقویم تولید محتوا از چه ابزارهایی استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران سایت وین کانتنت به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *